Teleskop Chang’e 3 wciąż działa

Ultrafioletowy teleskop chińskiego lądownika księżycowego Chang’e 3 wciąż wykonuje wartościowe obserwacje astronomiczne.

Lądownik Chang’e 3 osiadł na Księżycu 14 grudnia 2013 roku. Było to pierwsze miękkie lądowanie na Srebrnym Globie od 37 lat, od czasów radzieckiej misji Łuna 24.

Zdjęcie łazika Yutu z dnia 23 grudnia 2013 roku w trakcie jego jazdy na południe od lądownika. Prawy panel słoneczny Yutu pochylony jest w dół, celem wydajniejszego przechwytywania promieni Słońca. Źródło: Chinese Academy of Sciences / China National Space Administration / The Science and Application Center for Moon and Deepspace Exploration / Emily Lakdawalla

Misja Chang’e 3 składała się z dwóch komponentów: lądownika oraz łazika Yutu. Łazik przemierzył kilkadziesiąt metrów po powierzchni Księżyca. Warunki na naszym naturalnym satelicie szybko unieruchomiły ten łazik, jednak elektronika pojazdu działała aż do października 2016 roku.

Na pokładzie lądownika Chang’e 3 zainstalowano dwa naukowe układy optyczne. Jednym z nich jest Ultraviolet Telescope (LUT) o aperturze 150 mm. Ten teleskop do dziś działa i wykonuje obserwacje astronomiczne na paśmie ultrafioletu, w zakresie 245 – 340 nm. Jedna z wartościowych obserwacji dotyczy obecności cząsteczek OH i H2O w bardzo rzadkiej „atmosferze” (a ściślej: egzosferze) Księżyca. Okazuje się, że w rejonie, gdzie wylądował Chang’e 3 tych cząsteczek jest znacznie mniej (dwa rzędy wielkości) od wartości wykrytych w innych misjach (w tym LCROSS, która celowo uderzyła w wiecznie zacieniony krater w okolicy bieguna południowego).

Galaktyka M101 w paśmie UV zaobserwowana przez LUT / Credits - CNSA

Galaktyka M101 w paśmie UV zaobserwowana przez LUT / Credits – CNSA

W tym roku Chiny powinny przeprowadzić start kolejnej misji księżycowej – Chang’e 5. Celem tej misji jest sprowadzenie przynajmniej 2 kg próbek gruntu i skał ze Srebrnego Globu.

(UT)