NROL-76 w pobliżu ISS

Trzeciego czerwca satelita NROL-76 może zbliżyć się do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na odległość zaledwie 20 km.

Satelita NROL-76 został wyniesiony na orbitę 1 maja 2017 o godzinie 13:15 CEST za pomocą rakiety Falcon 9R. Było to pierwsze wyniesienie wojskowego satelity przez rakietę firmy SpaceX. Lot Falcona 9R zakończył się pełnym sukcesem: satelita znalazł się na prawidłowej orbicie oraz udało się także odzyskanie pierwszego stopnia na Landing Zone-1 (LZ-1). (Inne oznaczenie NROL-76 to USA-276).

Ponieważ lot Falcona 9R był z ładunkiem wojskowym, do informacji publicznej nie podano parametrów orbity oraz przeznaczenia satelity NROL-76. Trzy tygodnie po starcie satelita został odnaleziony przez astronomów-amatorów. NROL-76 krąży po orbicie o wysokości około 390 x 410 km i nachyleniu 50 stopni. Jest to orbita bardzo podobna do orbity Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Zbliżenia do ISS – 3 czerwca 2017

NROL-76 będzie od czasu do czasu zbliżać się do ISS. Najnowsze animacje przygotowane przez holenderskiego astronoma-amatora sugerują, że trzeciego czerwca ten satelita zbliży się do Stacji na odległość zaledwie 20 km. Co ciekawe, wówczas w pobliżu ISS powinna przebywać kapsuła Dragon (planowany start w nocy z 1 na 2 czerwca czasu polskiego), której przyłączenie do Stacji planowane jest na 4 czerwca. Poniższa animacja prezentuje możliwą trajektorię NROL-76.

Orbita NROL-76 (USA-276) i orbita ISS oraz kapsuły Dragon / Credits – Marco Langbroek

Prawdopodobnie NROL-76 nie jest satelitą operacyjnym, a raczej służy walidacji i demonstracji nowych technologii obserwacyjnym. Podobieństwo orbit z ISS sugeruje, że Stacja będzie celem dla obserwacji NROL-76, aczkolwiek trudno określić jakiego typu będą to obserwacje.

(STCL)