Udany start Atlasa-5 z Cygnusem OA-7

Ku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wyruszył 18 kwietnia amerykański pojazd bezzałogowy Cygnus. Na pokładzie znalazło się ponad 3500 kg ładunku.

Do startu doszło 18 kwietnia o godzinie 17:11 CEST. Rakieta Atlas-5 w konfiguracji 401. Start odbył się z wyrzutni LC-41 na Florydzie. Ten lot Atlasa-5 został opóźniony o prawie miesiąc z uwagi na problemy techniczne rakiety. Podczas odliczania także wykryto kilka problemów, jednak nie były one na tyle poważne, by przeszkodzić w przeprowadzeniu startu. Lot rakiety przebiegł prawidłowo i bezzałogowy pojazd Cygnus w misji o oznaczeniu OA-7 znalazł się na prawidłowej orbicie wstępnej.

Start rakiety Atlas 5 z pojazdem Cygnus do misji OA-7 / Credits – NASA TV

Ładunek misji OA-7

Na pokładzie Cygnusa znalazło się ponad 3500 kg ładunku, w tym ponad 30 zminiaturyzowanych satelitów typu CubeSat. Celem misji OA-7 jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS), dokąd Cygnus dotrze w sobotę 22 kwietnia. Oprócz wspomnianych satelitów, Cygnus dostarcza na Stację ładunek w postaci eksperymentów naukowych, części zamiennych, elementów do nadchodzącego spaceru kosmicznego oraz wody, żywności i ubrań dla astronautów.

Misja OA-7 została zaplanowana do lipca. W tym czasie Cygnus zostanie rozładowany, a następnie załadowany niepotrzebnym sprzętem i śmieciami. Łącznie Cygnus ma być wypełniony ponad 1400 kg zbędnego ładunku.

Pod odcumowaniu od ISS na pokładzie Cygnusa dojdzie do kolejnego eksperymentu z pożarem w warunkach mikrograwitacji. Eksperyment nosi nazwę Saffire-3 i ma duże znaczenie dla zrozumienia propagacji pożarów na różnych materiałach, jakie można znaleźć wewnątrz ISS i przyszłych statków kosmicznych. Dane z tego eksperymentu powinny pomóc w odpowiednim projektowaniu przyszłych statków – w tym i tych, które wyruszą poza bezpośrednie otoczenie Ziemi (BEO).

Misja OA-7 to także uhonorowanie amerykańskiego astronauty Johna Glenna, który zmarł w grudniu zeszłego roku.

(PFA, NSF, OA)