Sojuz MS-02 na Ziemi (10.04.2017)

Zakończyła się misja kapsuły Sojuz MS-02. Na Ziemię powróciło trzech kosmonautów.

Start Sojuza MS-02 nastąpił 19 października 2016 roku. Na pokładzie znalazło się trzech kosmonautów: dwóch Rosjan (Siergiej Ryżykow i Andriej Borisienko) oraz jeden Amerykanin (Robert Shane Kimbrough). Lot rakiety Sojuz-FG przebiegł prawidłowo i “dość pechowa” kapsuła Sojuz MS-02 znalazła się na odpowiedniej orbicie wstępnej po ośmiu minutach i 45 sekundach od startu.

Dwa dni później Sojuz MS-02 dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Cumowanie do Stacji nastąpiło bez problemów i kosmonauci weszli w skład 49. i 50. Ekspedycji na ISS.  Robert Kimbrough stał się dowódcą 50. Ekspedycji i wykonał cztery spacery kosmiczne: EVA-38 i EVA-39 w styczniu oraz EVA-40 i EVA-41 pod koniec marca.

Lądowanie Sojuza MS-02 / Credits – NASA TV

Część załogi Sojuza MS-02 na Ziemi / Credits - NASA TV

Część załogi Sojuza MS-02 na Ziemi / Credits – NASA TV

Koniec misji kapsuły Sojuz MS-02 nastąpił 10 kwietnia. O godzinie 09:57 CEST Sojuz MS-02 odłączył się od ISS. Manewr zejścia z orbity nastąpił o 12:27 CEST. Lądowanie na stepach Kazachstanu nastąpiło o godzinie 13:20 CEST. Lądowanie przebiegło prawidłowo. Mniej niż 15 minut po lądowaniu kosmonauci byli już poza kapsułą i pod opieką obsługi naziemnej.

Na ISS pozostało trzech astronautów: Amerykanka Peggy Whitson, Rosjanin Oleg Nowickij oraz Francuz Thomas Pesquet. Najbliższy załogowy start na Stację planowany jest obecnie na 20 kwietnia, na godzinę 09:13 CEST. Na pokładzie Sojuza MS-04 znajdzie się Rosjanin Fiodor Jurczychin i Amerykanin Jack Fisher. Dla Jurczychina będzie to już 5 lot orbitalny.

Misja Sojuza MS-02 jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

(PFA, NASA)