Chińska misja do asteroid

Chińska Republika Ludowa pracuje nad misją, która zbada kilka asteroid regularnie przelatujących w pobliżu Ziemi.

Agencja Xinhua donosi, że Chiny po zrealizowaniu misji marsjańskiej w 2020 roku składającej się z orbitera, lądownika i łazika, będą eksplorować również asteroidy oraz Jowisza. Wstępny plan został nakreślony w białej księdze rozwoju chińskiego sektora kosmicznego, opublikowanej pod koniec 2016 roku.

Chińska sonda kosmiczna odwiedzi kilka celów. Jednym z nich jest asteroida Apophis, głaz mający rozmiary około 325 metrów, który w 2029 i 2036 roku wykona bardzo bliski przelot koło Ziemi. Drugim celem będzie asteroida węglowa o numerze 1996 FG3. Jest to podwójny obiekt z grupy Apollo o szacowanej szerokości około 1,7 km. Co ciekawe, do tego obiektu miały udać się planowane przez ESA sondy Marco Polo i Don Kiszot. Misje te jednak nigdy nie wyszły poza etap planowania.

Zarówno Apophis jak i 1996 FG3 regularnie zbliżają się do Ziemi i w długiej skali czasowej mogą stanowić zagrożenie dla naszej planety. Lepsze poznanie tych obiektów znacznie poprawi działania z zakresu tzw. obrony planetarnej.

Chińska sonda ma wejść na orbitę styczną z 1996 FG3 i towarzyszyć podwójnemu obiektowi przez dłuższy czas wykonując szereg badań. Następnie sonda udałaby się do kolejnych asteroid, które nie zostały jeszcze nazwane.

Najwięcej doświadczenia w badaniach asteroid z bliska posiadają głównie Stany Zjednoczone oraz Japonia. Oba państwa umieściły swoje sondy na orbitach małych ciał niebieskich: Dawn (Ceres i Vesta), NEAR Shoemaker (433 Eros) oraz Hayabusa (25143 Itokawa). Pozostałe asteroidy były badane podczas przelotów innych sond kosmicznych. W przypadku Chin odbyło się to podczas rozszerzonej misji orbitera Chang’e 2, który po wykonaniu obserwacji Księżyca został skierowany ku asteroidzie 4179 Toutatis. Pojazd zbliżył się planetki na odległość 3,2 kilometra.

(Xinhua)

1. Bardzo ciekawe odwiedziny Chin do Asteroid, ale to bardzo odległe w czasie.