PROXIMA 1/2017 już w sieci

Ukazał się pierwszy w 2017 roku numer biuletynu obserwatorów gwiazd zmiennych PROXIMA.

Czy wkrótce możemy być świadkami gwiezdnej kolizji, do której dojdzie w odległości 1800 lat świetlnych od Ziemi? Czy Betelgeza jest kanibalem, która w przeszłości pożarła towarzyszkę o rozmiarach i masie zbliżonych do rozmiarów naszego Słońca? W jaki sposób Polacy stali się odkrywcami pierwszej odkrytej w 2017 r. supernowej? Takimi pytaniami otwieramy pierwszy w tym roku numer biuletynu obserwatorów gwiazd zmiennych PROXIMA (1/2017), który od 31 stycznia dostępny jest w Internecie pod adresem www.proxima.org.pl.

Tym razem tematem przewodnim numeru są jednak obserwacje tranzytów egzoplanet. W styczniu br. minęło bowiem 25 lat od ogłoszenia odkrycia pierwszych planet obiegających inną niż nasze Słońce gwiazdę. Autorami odkrycia byli: Aleksander Wolszczan i Dale Frail, którzy wyniki swojej pracy opublikowali w 1992 r. na łamach czasopisma „Nature”. W biuletynie Proxima przypominamy o tym wydarzeniu, a także prezentujemy artykuł Gabriela Murawskiego, który opisał nam swoje zmagania związane z próbami zarejestrowania tranzytu egzoplanety na tle macierzystej gwiazdy. Dzięki temu możemy przekonać się z pierwszej ręki, czy zjawiska zachodzące w odległych światach da się zaobserwować przy pomocy zwykłego cyfrowego aparatu fotograficznego i obiektywu ustawionego na podwórku przed domem.

Dla miłośników gwiezdnych osobliwości przygotowaliśmy natomiast garść nowych informacji  o odkrytym 4 lata temu układzie zaćmieniowym z najdłuższym znanym okresie orbitalnym – o gwieździe wspominaliśmy już na łamach biuletynu Proxima w 2013 r., w artykule pt.: „Jestem czy nie jestem gwiazdą zmienną typu R Coronae Borealis?”

A w ramach stałych pozycji przygotowaliśmy szereg kolejnych informacji na temat obserwacyjnego przeglądu całego nieba All-Sky Automated Survey for Supernovae, opisy najciekawszych gwiazd nowych i supernowych w IV kwartale 2016 r. oraz kolejną dawkę efemeryd dla najjaśniejszych gwiazd typu Mira Ceti, których maksima jasności przewidywane są w najbliższych trzech miesiącach (luty, marzec, kwiecień). Jak co kwartał staramy się również zwrócić uwagę na wybrane zmienne nieba północnego, tym razem opisujemy grupę gwiazd w gwiazdozbiorach Lwa i Małego Lwa. Owocem współpracy biuletynu z Towarzystwem Obserwatorów Słońca im. Wacława Szymańskiego w Żychlinie jest natomiast kolejny raport i podsumowanie IV kwartału 2016 roku pod względem aktywności słonecznej.

Redakcja serwisu Kosmonauta.net serdecznie dziękuje Panu Krzysztofowi Kidzie za przesłany tekst.

(proxima.org.pl)