Budowa śluzy dla CubeSatów na ISS

Firmy NanoRacks i Boeing ogłosiły rozpoczęcie budowy komercyjnej śluzy do uwalniania satelitów typu CubeSat. Śluza zostanie zainstalowana na ISS.

W ostatnich latach obserwujemy zwiększenie działań komercyjnych związanych z Międzynarodową Stacją Kosmiczną (ISS). Widać to zarówno w działaniach na dużą skalę, czego przykładem jest kapsuła Dragon i pojazd Cygnus, jak również w małych projektach. Świetnym przykładem są platformy NanoRacks, której różne wersje pozwalają na przeprowadzanie małych eksperymentów naukowych i technologicznych na pokładzie ISS.

Można się spodziewać, że zanim zakończy się misja całej Stacji (2024-2028) dojdzie do kilku kolejnych prób działań komercyjnych z wykorzystaniem tego kompleksu orbitalnego. Szóstego lutego 2017 roku firma NanoRacks ogłosiła, że przy współpracy z firmą Boeing zbuduje małą śluzę na ISS do wypuszczania zminiaturyzowanych satelitów typu CubeSat.

Cubesaty wypuszczane z zasobnika umieszczonego na ISS / Credits: Nanoracks

Tę śluzę można nazwać pierwszym komercyjnym „modułem” na ISS, gdyż będzie to oddzielna konstrukcja, która zostanie przyłączona do węzła modułu Tranquility (Node 3). Za elementy mocujące śluzę do Node 3 odpowiedzialna jest firma Boeing.

Śluza znajdzie się na ISS w 2019 roku. NanoRacks zapowiada, że w przyszłości śluzę będzie można odłączyć od ISS i przyłączyć do nowszej stacji orbitalnej.

1. Ostatnio oglądałem program o ISS i w nim pokazywali taką śluzę do małych satelitów CubeSat. Czyli ta będzie jakaś inna?

• Krzysztof Kanawka on