Koniec misji Cygnus OA-5

Kończy się misja bezzałogowego pojazdu Cygnus OA-5. Statek kosmiczny został odłączony od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej 21 listopada i aktualnie wykonuje kilka zadań dodatkowych.

Bezzałogowy pojazd zaopatrzeniowy Cygnus w misji OA-5 wystartował 18 października 2016 o godzinie 01:45 CEST. Do wyniesienia tego statku kosmicznego posłużyła rakieta Antares 230. Był to pierwszy start rakiety tego typu, wyposażonej w nowe silniki rakietowe produkcji rosyjskiej RD-181 (będące modyfikacją RD-191), które zastąpiły jednostki napędowe AJ26. Start przebiegł prawidłowo i Cygnus wszedł na prawidłową orbitę wstępną.

Do kompleksu orbitalnego Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) pojazd dotarł 23 października. Następnie rozpoczęły się cztery tygodnie, które poświęcono na przenosiny ładunku na pokład ISS oraz napełniania Cygnusa zbędnym już sprzętem i śmieciami. Łącznie Cygnus dostarczył ponad 2340 kg ładunku na pokład Stacji, a po wypełnieniu zabrać miał około 1300 kg zbędnego ładunku i śmieci.

Statek kosmiczny Cygnus OA-5 został odłączony od ISS w dniu 21 listopada o godzinie 14:22 CET.

Cygnus OA-5 opuszcza ISS – 21.11.2016 / Credits – NASA TV
Pięć godzin później rozpoczęła się faza lotu, w trakcie której na pokładzie Cygnusa zaplanowano dodatkowe eksperymenty. Wśród nich najciekawszym jest wzniecenie małego pożaru w ramach drugiego eksperymentu Spacecraft Fire Experiment (Saffire-II). To doświadczenie ma na celu zrozumienie zjawiska rozprzestrzeniania się pożaru w warunkach mikrograwitacji. Aby zrozumieć jak mechanizmy te wpływają na typowe materiały, używane wewnątrz pojazdów kosmicznych i stacji orbitalnych, wewnątrz tego modułu eksperymentalnego zainstalowano próbki, które są typowe dla wnętrza Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz kapsuły MPCV Orion.

W ramach wykonywania dalszej części swojej misji, pojazd Cygnus wszedł na orbitę o kilka kilometrów wyższą od orbity ISS. W piątek, 25 listopada, z Cygnusa zostaną uwolnione cztery zminiaturyzowane satelity standardu CubeSat, co jednocześnie zakończy dodatkowe eksperymenty przewidziane na ten lot. Deorbitacja Cygnusa zaplanowana jest aktualnie na 27 listopada. Wówczas pojazd zejdzie z orbity, a następnie spłonie w atmosferze.

Następny start pojazdu tego typu zaplanowano na marzec 2017 roku.