Sojuz MS-02 na ISS

Dwudziestego pierwszego października kapsuła Sojuz MS-02 udane przycumowała do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start misji Sojuz MS-02 nastąpił 19 października o godzinie 10:05 CEST z kosmodromu Bajkonur. Na pokładzie znalazło się trzech kosmonautów: dwóch Rosjan (Siergiej Ryżykow i Andriej Borisienko) oraz jeden Amerykanin (Robert Kimbrough). Lot rakiety Sojuz-FG przebiegł prawidłowo i “dość pechowa” kapsuła Sojuz MS-02 znalazła się na odpowiedniej orbicie wstępnej po ośmiu minutach i 45 sekundach od startu.

Przez kolejne dwa dni Sojuz MS-02 „gonił” Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS), stopniowo zmieniając swoją orbitę. W pobliże ISS Sojuz MS-02 dotarł nad ranem 21 października. Cumowanie w trybie automatycznym nastąpiło tego dnia o godzinie 11:52 CEST do modułu Poisk. Dwie godziny później doszło do otwarcia włazów.

Cumowanie Sojuza MS-02 do ISS – 21 października 2016 / Credits – NASA TV

Kosmonauci tego Sojuza weszli w skład Ekspedycji 49 do ISS. Sojuz MS-02 pozostanie na ISS do 25 lutego przyszłego roku. Wcześniej (29/30 października) na Ziemię powróci trójka kosmonautów na pokładzie Sojuza MS-01 a kolejna trójka dotrze do ISS 16 listopada.

Aktualnie w przestrzeni kosmicznej przebywa ośmiu astronautów: szóstka na pokładzie ISS i dwóch tajkonautów na pokładzie chińskiego modułu Tiangong-2.