NASA zamawia drugą misję załogową u SpaceX

Amerykańska agencja kosmiczna zamówiła drugą “regularną” misję załogową z wykorzystaniem kapsuły Dragon 2 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Pierwszą misję załogową NASA zamówiła u SpaceX w listopadzie 2015 roku. Mowa tutaj o misji już po certyfikacji, czyli po pierwszych dwóch lotach testowych, które zweryfikują działanie statku kosmicznego na orbicie. Równolegle w zeszłym roku NASA zamówiła także dwie misje załogowe u firmy Boeing. Pierwsza misja certyfikacyjna SpaceX ma nastąpić w drugiej połowie przyszłego roku, natomiast Boeinga – na początku 2018 roku.

Loty kapsuł firmy SpaceX (Dragon 2) i Boeing (CST-100 Starliner) będą odbywać się na niską orbitę okołoziemską (LEO). Celem tych lotów będzie Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS). Dzięki tym kapsułom po raz pierwszy od 2011 roku do ISS będą latać różne (i niezależne od siebie) typy pojazdów załogowych – aktualnie kosmonauci są dostarczani na Stację za pomocą rosyjskich kapsuł Sojuz.

Zarówno SpaceX jak i Boeing mają zagwarantowane po dwie misje załogowe (po certyfikacji). Kontrakt ma opcje na maksimum sześć misji załogowych w ramach obecnego programu rozwojowego. SpaceX już w tej chwili buduje cztery kapsuły Dragon 2 do lotów załogowych. Trwa także przebudowa wyrzutni LC-39A, skąd SpaceX będzie przeprowadzać loty załogowe.

Animacja prezentująca lot kapsuły Dragon 2 na ISS / Credits – SpaceX

W typowej misji załogowej na ISS kapsuły Dragon 2 i CST-100 mają dostarczać do czterech astronautów oraz do 100 kg ładunku w sekcji ciśnieniowej. Obie kapsuły są zdolne do przewożenia do siedmiu osób. Obie kapsuły mają być zdolne do funkcjonowania przez 210 dni na orbicie, przyłączone do ISS.

Wiele wskazuje na to, że w przyszłym roku rozpocznie się nowy rozdział załogowej podróży w kosmos. W przyszłej dekadzie na orbitę oraz poza bezpośrednie otoczenie Ziemi może latać nawet sześć nowych typów pojazdów kosmicznych z czterech państw.