Sojuz MS-01 na ISS

W sobotę dziewiątego lipca zmodernizowana kapsuła Sojuz MS-01 dotarła na ISS z trzema kosmonautami.

Logo misji Sojuz MS-01 / Credits - Roskosmos

Logo misji Sojuz MS-01 / Credits – Roskosmos

Siódmego lipca o godzinie 3:36 CEST nastąpił pierwszy start nowej wersji rosyjskiej kapsuły załogowej Sojuz MS. Start odbył się z Bajkonuru i po dziewięciu minutach kapsuła znalazła się na orbicie. W skład załogi weszli: Anatolij Iwaniszyn (Rosja, 2 lot), Takuya Onishi (Japonia, 1 lot) oraz Kathleen Rubins (USA, 1 lot). Misja załogi została zaplanowana na 115 dni.

Celem lotu Sojuz MS-01 jest Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS). Tym razem nie zastosowano szybkiej trajektorii dotarcia do ISS, tylko “standardową” dwudniową.

Do ISS Sojuz MS-01 dotarł dziewiątego lipca. Do modułu Rasswiet w rosyjskiej części stacji kapsuła Sojuz zacumowała o godzinie 06:06 CEST. Dwie i pół godziny później otwarto włazy pomiędzy kapsułą a Stacją. Na orbicie kosmonauci dołączyli do Jeffreya Williamsa (USA, 4 lot), Aleksieja Owczynina (Rosja, 1 lot) oraz Olega Skripoczki (Rosja, 2 lot), którzy od połowy marca znajdują się na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Cumowanie Sojuza MS-01 na ISS / Credits – NASA TV

Pierwotna konstrukcja statku Sojuz została zaprojektowana na rzecz radzieckiego programu księżycowego. Po anulowaniu księżycowych aspiracji pojazd zaczął być używany jako kapsuła transportująca kosmonautów do stacji Saljut, Mir i ostatecznie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Do tej ostatniej loty odbywały różne rodzaje statków: Sojuz TM, Sojuz TMA, Sojuz TMA-M

Następny start rakiety orbitalnej w kierunku ISS zaplanowany jest obecnie na 18 lipca. Tego dnia rakieta Falcon 9R wyniesie kapsułę Dragon do bezzałogowego lotu zaopatrzeniowego.