Kosmiczne przyspieszenie na Pomorzu

18 lipca akcelerator kosmiczny Space3ac rozpoczął swoją działalność.

Supernowoczesne rolnictwo, ostrzeganie przed kolizją dla skoczków spadochronowych, czy drony reperujące przewody wysokiego napięcia – takimi projektami zajmą się zespoły, którym udało się  przejść do rozpoczętej właśnie finałowej fazy akceleratora startupów sektora kosmicznego Space3ac. Do zainaugurowanego w maju w Ministerstwie Rozwoju Programu zgłosiło się w sumie ponad 50 zespołów z pomysłami na wykorzystanie technologii satelitarnych w celach komercyjnych – w tym nawet pomysłodawcy z Indii, czy Pakistanu.

Osiemnastego lipca rozpoczął się kluczowy etap akceleratora Space3ac. Aż do 28 sierpnia osiem zespołów rozwijać będzie w należącym do Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Gdańskim Parku Naukowo – Technologicznym swoje projekty komercyjnego wykorzystania danych satelitarnych.

Uczestnikom akceleratora pomagać będą światowej klasy mentorzy – eksperci i naukowcy sektora kosmicznego.

Inauguracja Programu i rozpoczęcie rekrutacji odbyły się 5 maja w Warszawie, w Ministerstwie Rozwoju przy udziale wiceminister rozwoju Jadwigi Emilewicz. Spośród 50 nadesłanych na etapie rekrutacji do Programu zgłoszeń, jury składające się z przedstawicieli: Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Polskiej Agencji Kosmicznej, Klastra Interizon, Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości Starter, Agencji Rozwoju Przemysłu, Black Pearls VC i Blue Dot Solutions, zaprosiło 14 zespołów do fazy przygotowawczej – tzw. Preparation Camp w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości STARTER.

Finał Preparation Camp / Źródło: Michał Skotarcz

Tam, pod okiem mentorów nadawali swoim pomysłom cechy projektów i uczyli się je prezentować. Potencjał zgłoszonych pomysłów był tak duży, że po prostu szkoda było nam trzymać się wcześniejszych założeń i wybrać do akceleracji tylko 5 z nich – mówi Wojciech Drewczyński z Black Pearls VC, jeden z organizatorów Space3ac i członek jury. – W rezultacie, do akceleracji zaprosiliśmy aż 8.

Autorzy najlepszego z akcelerowanych pomysłów otrzymają 50 tys. zł na badania naukowe, a pula inwestycji w akcelerowane projekty wynosi 2 miliony zł. Po zakończeniu akceleracji, uczestnicy Space3ac zaprezentują potencjalnym inwestorom już 9 września podczas Demo Day.

Misją akceleratora jest rozwijanie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez łączenie potrzeb przemysłu i spółek skarbu państwa z potencjałem startupów, doświadczeniem ekspertów i finansowaniem. Akcelerator technologii kosmicznych Space3ac wspiera rozwój projektów dolnego segmentu sektora kosmicznego (tzw. downstream) wykorzystujących dane z obserwacji Ziemi, telekomunikacji i nawigacji satelitarnej.