Udany lot Protona-M z Intelsatem 31

Dziewiątego czerwca rakieta Proton-M wyniosła satelitę telekomunikacyjnego Intelsat 31. Lot zakończył się sukcesem, choć wystąpiły pewne problemy.

Do startu doszło 9 czerwca o godzinie 09:10 CEST z kosmodromu Bajkonur w Kazachstanie. Rakieta Proton z górnym stopniem Briz-M wyniosła satelitę telekomunikacyjnego Intelsat 31 na orbitę geostacjonarną transferową (GTO). Lot rakiety odbył się z 24 godzinnym opóźnieniem wskutek pewnej niesprawności w części elektrycznej w wyrzutni startowej. Był to pierwszy start nieco zmodernizowanego Protona-M, w którym pewne elementy strukturalne zastąpiono lżejszymi. Dzięki tym zmianom Proton-M jest w stanie wynieść nieco cięższe satelity.

Start Protona-M z Intelsat 31 – 09.06.2016 / Credits – ILS, SpaceVids.tv

Lot zakończył się sukcesem, choć wystąpiły pewne problemy. Podczas pracy trzeciego stopnia Protona doszło do przedwczesnego wyłączenia jednego z czterech silników. W konsekwencji, górny stopień Briz-M musiał pracować dłużej, by zrekompensować niedostateczną prędkość wynoszonego ładunku. Dodatkowa praca dla Briza-M była możliwa do wykonania z wykorzystaniem dostępnej rezerwy paliwa i Intelsat 31 znalazł się na odpowiedniej orbicie GTO.

Intelsat 31 ma masę 6450 kg – jest to jeden z największych satelitów telekomunikacyjnych, jakie wyniesiono w przestrzeń kosmiczną. Panele słoneczne tego satelity są w stanie wygenerować 20 kW. Satelita ma zestaw transponderów na pasmach C i Ku, które mają dostarczać usługi telekomunikacyjne dla Ameryki Łacińskiej, Karaibów oraz Południowej Ameryki. Czas działania Intelsata 31 to minimum 15 lat.

(PFA, NSF)