POLSA podpisała porozumienie o współpracy z CNSA

20 czerwca w ramach szeregu wydarzeń związanych z wizytą Przewodniczącego ChRL Xi Jinpinga w Polsce podpisane zostało również porozumienie o współpracy między Polską Agencją Kosmiczną a CNSA (Chińską Narodową Agencją Kosmiczną).

Porozumienie zostało podpisane przez profesora Marka Banaszkiewicza (POLSA) oraz Xu Dazhe (CNSA) w obecności przewodniczącego ChrL Xi Jinpinga oraz prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Porozumienie umożliwi wprowadzenie prawnych i organizacyjnych ram dla wspólnych projektów w zakresie projektów kosmicznych. Do Polski przylecieli również inni wysocy przedstawiciele chińskiego sektora kosmicznego. Wizyta obejmowała między innymi zwiedzanie Centrum Badań Kosmicznych PAN.

Po podpisaniu porozumienia w POLSA zorganizowano również delegacji chińskiej z polskimi przedsiębiorcami z sektora kosmicznego. Obie agencje kosmiczne oraz krajowe podmioty przedstawiały swoje możliwości i kompetencje. Na spotkaniu obecne były m.in. takie firmy jak Blue Dot Solutions, Creotech Instruments czy ITTI sp. z o.o.

Obecnie realizowane są już pierwsze projekty polsko-chińskie. Przykładowo Narodowe Centrum Badań Jądrowych wraz z Instytutem Paula Scherrera oraz Uniwersytetem Genewskim realizują projekt POLAR, który zostanie zainstalowany na chińskiej stacji Tiangong-2. Eksperyment będzie prowadził pomiary promieniowania gamma emitowanego w rozbłyskach gamma.