Cygnus OA-6 opuścił ISS

We wtorek, 14 czerwca, bezzałogowy pojazd Cygnus opuścił Międzynarodową Stację Kosmiczną. Deorbitacja nastąpi 22 czerwca.

Bezzałogowy pojazd Cygnus wystartował do swej szóstej misji zaopatrzeniowej w dniu 23 marca za pomocą rakiety Altas V. Oznaczenie tej misji to OA-6. Trzy dni później, 26 marca, Cygnus dotarł do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), został przechwycony przez ramię robotyczne SSRMS i przyłączony do modułu Unity.

Statek dostarczył do ISS 3,5 tony różnorakiego zaopatrzenia, w tym żywność, wodę, ubrania, materiały i urządzenia laboratoryjne oraz sprzęt. Zaopatrzenie dla załogi wyniosło1137,5 kg, sprzęt i wyposażenie 1106,7 kg, wyposażenie naukowe 776 kg, wyposażenie do spacerów kosmicznych (EVA) 156,7 kg a sprzęt komputerowy i aparaty cyfrowe – 97,8 kg.

Cygnus pozostał przyłączony do ISS do 14 czerwca. Tego dnia, około 15:30 CEST zakończyła się procedura uwalniania pojazdu od Unity za pomocą ramienia SSRMS. Poniższe nagranie prezentuje ostatni etap uwalniania: odłączenie od SSRMS.

Uwolnienie Cygnusa OA-6 – 14.06.2016 / Credits – NASA TV

W odróżnieniu od wcześniejszych misji Cygnusów, ten pojazd nie od razu zostanie sprowadzony z orbity. Koniec misji OA-6 planowany jest na 22 czerwca. Wcześniej natomiast nastąpią dwa ważne wydarzenia: uwolnienie zestawu zminiaturyzowanych satelitów typu CubeSat oraz eksperyment z propagacją ognia w warunkach mikrograwitacji o nazwie Spacecraft Fire Experiment (SAFFIRE I). Ten eksperyment to kolejny krok w zrozumieniu procesów rozprzestrzeniania się pożarów w warunkach mikrograwitacji wewnątrz sekcji ciśnieniowej. Zrozumienie tych procesów jest bardzo ważne, gdyż w perspektywie kilku najbliższych dekad powinno dojść do załogowych misji poza bezpośrednie otoczenie Ziemi. Jakiekolwiek niebezpieczne sytuacje, takie jak pożary, powinny być wcześniej dobrze zbadane i zrozumiane, gdyż ma to bezpośrednie przełożenie na życie ludzi i powodzenie misji.