Stratosferyczny projekt studentów PW zagrożony

Studenci Politechniki Warszawskiej proszą o wsparcie przy projekcie badania tajemnic stratosfery.

Pomysł na pozyskanie własnych niebiańskich kamieni powstał z inicjatywy studentów Politechniki Warszawskiej działających w Studenckim Kole Astronautycznym SKA. W ramach badań nad stratosferycznymi kamieniami powstał projekt balonowy BuLMA – Balloon micro Lifeform-and-Meteorite Assembler – przeznaczony na kampanię REXUS/BEXUS (Rocket/Balloon EXperiments for University Students) Niemieckiej Agencji Kosmicznej (DLR) oraz Szwedzkiej Agencji Kosmicznej (SNSB) z współpracą z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). Projekt ten z sukcesem przeszedł kolejne etapy kampanii.

BuLMA to część programu PARTICULA, prowadzonego przez studentów od 2013 roku, który zakłada  pozyskanie własnych mikrometeorów zanim dotrą one na powierzchnię Ziemi. Obecna wersja, czyli PARTICULA 5 została wyposażona w specjalne aerodynamiczne zespoły zasysające powietrze ze stratosfery i wychwytujące z nich aż trzy rodzaje obiektów – mikrometeoryty, cząstki pyłu i mikroorganizmy – przy pomocy pola magnetycznego,  pola elektrycznego i organicznego żelu.

Budowa eksperymentu składa się z dwóch cyklonów aerodynamicznych, w których zasysane powietrze będzie wirowało. Łapane cząsteczki będą wypychane na ścianki, gdzie zatrzymają je: magnes stały, elektrody z polem elektrycznym oraz specjalne chropowate membrany. Następnie złapane mikrometeory i cząstki pyłu – wielkości od 0,1 do 0,01 części milimetra – będą badane pod mikroskopem. Celem projektu BuLMA nie jest tylko złapanie mikrometeorytów oraz analiza pobranych próbek. Studenci także sprawdzą jak rodzaj użytego materiału wyłapującego cząstki ze stratosfery wpływa na wielkość oraz rodzaj próbek. Podczas pracy nad eksperymentem studenci testować będą wykorzystanie druku 3D dla misji stratosferycznych, gdzie materiał poddany będzie ekstremalnym warunkom. Testowane będą nowe rozwiązania technologiczne z zakresu elektroniki jak i mechaniki.

Problemem z jakim drużyna próbuje w ostatnim czasie sobie poradzić to pozyskanie wsparcia finansowego, aby w pełni ukończyć model eksperymentu. Bez wsparcia zewnętrznego zespół nie będzie mógł wziąć udział w ostatnich etapach kampanii i zmuszony będzie do rezygnacji ze startu balonu stratosferycznego. Najbardziej kosztowne w eksperymencie są zestawy baterii, ponieważ jakość baterii musi być wysoka ze względu na trudniejsze warunki w jakim muszą pracować, ponadto ze względu wymogów organizatorów kampanii REXUS/BEXUS zespół musi posiadać dodatkowe zapasowe kopie zestawu baterii. Kwota jaką zespół potrzebuje, aby wykonać ostatecznie eksperyment wynosi 10 tys. zł, natomiast koszt samych baterii to aż 6 tys. zł.

Warto wspomnieć, iż kampania REXUS/BEXUS jest jednym z najbardziej prestiżowych w Europie i na świecie programów eksperymentowych z zakresu inżynierii kosmicznej dla studentów uczelni wyższych. W historii całej kampanii jedynie trzech polskim zespołom udało się dotrzeć do jej końca i przeprowadzić swój eksperyment w czasie trwającego kilka godzin lotu na wysokości 30 km nad powierzchnią ziemi – były to zespoły SCOPE 2.0 z Politechniki Warszawskiej (2009) i FREDE z Politechniki Wrocławskiej (2015). Udział w takiej kampanii nie tylko pozwala zwiększyć kwalifikacje członków projektu w zakresie inżynierii kosmicznej, ale również przyczynia się do wydatnej międzynarodowej promocji partnerów projektu BuLMA.

(PW)

1. Ile wynosi budżet Politechniki Warszawskiej ? I nie ma tam 10k PLN by dokończyć projektu ? Kibicuję studentom bo wysiłek duży i oby zrobili, ale kto ich wysłał na żebry.. ? W końcu taki projekt to też zwiększa prestiż uczelni.