New Horizons obserwuje 1994 JR1

Sonda New Horizons wykonała obserwacje planetoidy 1994 JR1 z odległości około 110 milionów kilometrów.

Pod koniec sierpnia zeszłego roku, czyli zaledwie półtora miesiąca po przelocie obok Plutona, NASA zadecydowała o skierowaniu sondy New Horizons (NH) ku planetoidzie o oznaczeniu 2014 MU69. Na początku listopada 2015 zakończyły się korekty trajektorii sondy NH. Przelot obok tego obiektu nastąpi 1 stycznia 2019 roku.

W międzyczasie NH przesyła dane z przelotu obok Plutona oraz wykonuje dalsze badania tego słabo poznanego regionu Układu Słonecznego. W kwietniu tego roku NH wykonała serię obserwacji planetoidy o oznaczeniu 1994 JR1, której średnica jest szacowana na około 145 km. Dzięki instrumentowi o nazwie Long Range Reconnaissance Imager (LORRI) sonda wykonała 20 obserwacji 1994 JR1. W momencie tych obserwacji dystans pomiędzy NH a 1994 JR1 wyniósł około 110 milionów kilometrów. Uzyskane dane zostały porównane z tymi uzyskanymi w listopadzie 2015.

Dwa zdjęcia z New Horizons ukazujące 1994 JR1 / Credits – NASA/JHUAPL/SwRI

Wykres zmiany jasności 1994 JR1 / Credits - NASA/JHUAPL/SwRI

Wykres zmiany jasności 1994 JR1 / Credits – NASA/JHUAPL/SwRI

Dane pozwoliły m.in. na stworzenie krzywej zmiany jasności 1994 JR1, co z kolei pozwoliło na określenie okresu obrotu dookoła własnej osi. Uzyskany wynik to 5,4 godziny – jest to dość szybko jak na obiekt Pasa Kuipera (KBO). Jest możliwe, że tak szybki okres obrotu jest wynikiem stosunkowo niedawnej kolizji z innym obiektem.

W najbliższych latach NH będzie obserwować kolejne małe obiekty typu KBO. Pozwoli to na lepsze wyznaczenie orbit tych planetoid, co powinno rzucić nowe światło na procesy kształtujący zewnętrzny Układ Słoneczny.

1. Z wykresu widać raczej (IMHO), że okres obrotu jest dwa razy dłuższy, ale że obiekt posiada strefę jasną i ciemną (co może np. wynikać z nieregularnego kształtu)