Dużo tlenu w dawnej atmosferze Marsa?

Łazik Curiosity odkrył bezpośredni dowód na dużą zawartość tlenu w dawnej marsjańskiej atmosferze.

Możliwy zasięg jeziora we wnętrzu krateru Gale w czasach, gdy Mt Sharp jeszcze nie istniało / Credits - NASA/JPL-Caltech/ESA/DLR/FU Berlin/MSSS

Możliwy zasięg jeziora we wnętrzu krateru Gale w czasach, gdy Mt Sharp jeszcze nie istniało / Credits – NASA/JPL-Caltech/ESA/DLR/FU Berlin/MSSS

Czy Mars był niegdyś zdatny do życia? Dziś, dzięki misjom orbiterów oraz łazików, w tym Mars Science Laboratory (MSL) “Curiosity”, wiemy, że niegdyś na Czerwonej Planecie przynajmniej okresowo znajdowała się woda w stanie ciekłym. Wiadomo także, że miliardy lat temu atmosfera Marsa musiała być gęstsza. Nie jest jednak znany skład dawnej atmosfery tej planety.

Naukowcy analizujący dane zebrane przez MSL doszli do wniosku, że dawna atmosfera Marsa musiała zawierać duże ilości tlenu. Ten wniosek powstał na podstawie detekcji tlenku manganu w skałach na dnie krateru Gale, czyli w obszarze, który bada łazik Curiosity.

Około 3 procent wszystkich skał zawiera duży udział tlenku manganu. Aby takie ilości tego tlenku powstały, potrzebna jest woda w stanie ciekłym oraz warunki utleniające – czyli duża zawartość tlenu atmosferycznego. Pomiary tlenku manganu wykonano przy pomocy instrumentu ChemCam łazika MSL.

Naukowcy nie wiedzą jeszcze w którym momencie w przeszłości Marsa powstał tlenek manganu. Do tego potrzeba kolejnej serii badań, na różnych wysokościach wewnątrz kanionu przecinającego Mt Sharp – góry znajdującej się w centralnej części krateru Gale.

Jedno z ostatnich wierceń wykonanych przez MSL u podnóża Mt Sharp, w obszarze o nazwie "Lubango" / Credits - NASA, USGS

Jedno z ostatnich wierceń wykonanych przez MSL u podnóża Mt Sharp, w obszarze o nazwie “Lubango” / Credits – NASA, USGS

Pierwszego maja minął marsjański dzień (sol) numer 1328 misji Curiosity. Łazik łącznie przejechał 13839 metrów.

(NASA, NS)