Trzeci mały obiekt w układzie Kepler-167

Analiza danych z kosmicznego teleskopu Kepler pozwoliła na wykrycie dwóch egzoplanet w układzie Kepler-167. Jedno z odkryć to mała skalista planeta.

W 2014 roku doniesiono o odkryciu dwóch planetarnych obiektów krążących w układzie Kepler-167. Te egzoplanety otrzymały oznaczenia Kepler-167b i Kepler-167c. Te obiekty są małe, o masach zaledwie 3,3 i 2,8 raza masa Ziemi. Są to z pewnością skaliste egzoplanety.

Dwa lata później astronomowie donieśli o odkryciu dwóch nieznanych wcześniej egzoplanet w tym układzie. Nowe obiekty otrzymały oznaczenia Kepler-167d i Kepler-167e. Są to bardzo ciekawe odkrycia z uwagi na parametry takie jak promień i masa.

Jowisz - największa planeta naszego Układu Słonecznego / Credits - NASA

Jowisz – największa planeta naszego Układu Słonecznego / Credits – NASA

Większy z tych nowych obiektów, Kepler-167e, może być dość podobny do naszego Jowisza. Masa Keplera-167e to około 4 masy Jowisza, ale promień jest zbliżony do promienia największej planety naszego Układu Słonecznego. Kepler-167e krąży w średniej odległości około 1,89 jednostki astronomicznej od gwiazdy macierzystej, z czasem prawie 3 lat.

Pomiędzy wcześniej odkrytymi obiektami, Kepler-167b i Kepler-167c a Keplerem-167e, krąży Kepler-167d. Jest to trzecia mała planeta w tym układzie. Masa tej planety pozasłonecznej została oszacowana na około 1,9 masy Ziemi, choć może to być zaledwie 1 masa Ziemi. Egzoplaneta krąży dookoła swej gwiazdy w odległości około 0,14 jednostki astronomicznej (ok. 21 mln kilometrów) z czasem prawie 22 dni.

Układ Kepler-167 jest ciekawy, gdyż jest to jeden z niewielu znanych układów planetarnych, który jest w pewnym sensie podobny do naszego Układu Słonecznego. Blisko gwiazdy Kepler-167 krążą małe skaliste obiekty, a dalej znajduje się odpowiednik Jowisza. Oczywiście, podobieństwo do naszego Układu Słonecznego nie jest zupełne – “u nas” występują mniejsze planety skaliste i nie ma żadnego obiektu planetarnego krążącego bardzo blisko Słońca.

Aktualnie lista znanych i potwierdzonych planet pozasłonecznych wynosi 2086 obiektów, w 1330 układach planetarnych. Nasza wiedza o innych układach planetarnych jest wciąż szczątkowa, wiemy już jednak, że małe, skaliste egzoplanety są powszechne we Wszechświecie.

(EPE)