Opóźnienie ExoMars 2018?

Jest możliwe, że nie uda się przeprowadzić na czas kolejnego startu marsjańskiej wyprawy w ramach programu ExoMars.

Czternastego marca doszło do udanego startu misji ExoMars 2016 za pomocą rakiety Proton. Pojazd międzyplanetarny, składający się z marsjańskiego orbitera Trace Gas Orbiter (TGO) i lądownika Schiaparelli, zmierza obecnie ku Czerwonej Planecie. Planowanie wejście na orbitę Marsa datuje się na 19 października.

ExoMars to wspólny europejsko-rosyjski projekt. Kolejna misja w ramach ExoMars planowana jest na 2018 rok. Wówczas na powierzchni Czerwonej Planety ma wylądować europejski łazik i rosyjska naziemna platforma badawcza.

Niestety pojawiają się informacje, że jest możliwe ExoMars 2018. Aktualny grafik prac przy ExoMars 2018 jest już bardzo napięty i mało w nim rezerwy czasowej. W konsekwencji możliwe jest opóźnienie startu tej misji do 2020 roku. Ewentualne przyśpieszenie prac, by z pewnością zdążyć na okienko startowe w 2018 roku, wymagać będzie dodatkowych funduszy, w wysokości około 200 milionów EUR.

Głównymi wykonawcami europejskiej części misji ExoMars 2018 to Włochy, Wielka Brytania i Francja. Decyzja w sprawie ExoMars 2018 powinna zapaść w miesiącach letnich.