Metanowy śnieg na Plutonie

Na wzgórzach ciemnego obszaru Cthulhu na Plutonie zarejestrowano jasne regiony. Naukowcy uważają, że może to być zestalony metan, prawdopodobnie w formie przypominającej śnieg.

Czternastego lipca 2015 roku sonda New Horizons (NH) przeleciała obok Plutona. Oczom naukowców ukazała się niesamowita planeta karłowata, o bardzo niejednorodnej powierzchni, świadcząca o różnych okresach aktywności geologicznej.

W ciągu kilku dni od momentu przelotu sonda przesłała zaledwie 5% wszystkich zebranych danych. Półtora miesiąca później rozpoczął się bardziej regularny downlink, jednakże sonda ma wciąż do przesłania około połowy danych. Zajmie to jeszcze przynajmniej kilka miesięcy – dlatego też od czasu do czasu, w miarę napływu informacji, NASA informuje o nowych odkryciach na Plutonie i jego księżycach.

Najnowsze odkrycie dotyczy detekcji bardzo jasnych obszarów na szczytach wzgórz ciemnego regionu o nazwie Cthulhu, nawiązującej do twórczości Howarda Phillipa Lovecrafta, amerykańskiego autora horrorów. Naukowcy uważają, że większość powierzchni Cthulhu jest pokryta tholinami, czyli ciemnymi związkami organicznymi. Tholiny powstają w sposób abiologiczny, np wskutek oddziaływania promieniowania ultrafioletowego. Te związki chemiczne mają zwykle kolor brązowy lub ciemnoczerwony – dokładnie taki, jaki zaobserwowano w regionie Cthulhu.

Na najwyżej położonych partiach Cthulhu można jednak zauważyć jasny kolor. Ten kolor kontrastuje z ciemnym kolorem resty regionu Cthulhu. Naukowcy uważają, że jest to zestalony metan. Żródłem tego metanu może być atmosfera Plutona, która w 0,25% składa się z tego węglowodoru. Ten zestalony metan może mieć formę przypominającą śnieg.

Odkrycie “metanowego śniegu” na Plutonie to kolejny dowód na pewną aktywność tej planety karłowatej. Metan musi być dość “świeży”, by pod wpływem słonecznego promieniowania UV nie szczerniał do koloru występującego w regionie Cthulhu.

1. Jak jest metan to musi być węgiel. Jak jest węgiel to będzie opał, jak będzie opał to będzie ciepło na Plutonie,