Veg-01 – bukiet cynii

14 lutego bieżącego roku załoga Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ścięła kwiaty cynii, które jako jedne z pierwszych roślin, w pełni wyrosły na orbicie. Astronauta Scott Kelly, główny „ogrodnik” na ISS przesłał światu życzenia walentynkowe wraz ze zdjęciem bujnego bukietu.

Początek roku zaczął się dla mieszkańców Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) wręcz kwitnąco. Zasadzone i pieczołowicie pielęgnowane w ramach eksperymentu Veg-01 kwiaty cynii zakwitły, ku szczególnej radości Scotta Kelly’ego.  Amerykański astronauta poświęcił tym roślinom najwięcej uwagi i zaangażowania, zyskując przy tym żartobliwe miano „ogrodnika” ISS.

Rośliny Cynii uprawiane na ISS w ramach eksperymentu Veg-01 - zdjęcie z grudnia 2015 / Credits - NASA, Scott Kelly

Rośliny Cynii uprawiane na ISS w ramach eksperymentu Veg-01 – zdjęcie z grudnia 2015 / Credits – NASA, Scott Kelly

Uprawa roślin w mikrograwitacji jest nie lada wyzwaniem. W 2014 roku na pokładzie Stacji zainstalowano w tym celu eksperyment Veg -01. Panują w nim warunki przypominające ziemskie. Rośliny mają optymalne naświetlenie, jak również są im dostarczane niezbędne składniki odżywcze. Zastosowano w nim rozwiązanie tzw. poduszek ( z ang. pillow) – jest to system modułowy o niskiej masie, wymagający niewielkich nakładów pracy.

Dla załogi uprawa roślin to duża przyjemność i rozrywka. Naukowcy podkreślają, że eksperyment ten może przynieść pozytywne psychologiczne korzyści dla załogi, przebywającej długie miesiące na orbicie.

Kwiat cynii, który zakwitł na ISS / Credits - NASA, Scott Kelly

Kwiat cynii, który zakwitł na ISS / Credits – NASA, Scott Kelly

Wyniki eksperymentu były różne – z sałatą się udało, z innymi roślinami nie. Z cynią nie było też tak łatwo. W grudniu ubiegłego roku, zaistniało zagrożenie, że powoli wzrastającą roślinę zaatakuje pleśń. Oznaczałoby to jej obumarcie. Na szczęście udało się podjąć skuteczne kroki i w styczniu tego roku najpierw podziwiano pąki, a potem rozwinęły się kwiaty.

Niemal miesiąc po tym jak Scott Kelly przesłał światu zdjęcia pomarańczowej cynii, astronauta ściął cały bukiet kwiatów, które w pełni wyrosły na ISS. Pełen poczucia humoru bywalec lotów kosmicznych, zrobił to 14 lutego, przesyłając wszystkim „życzenia szczęśliwych Walentynek”. Kilka dni wcześniej również zerwano kwiaty, w Kennedy Space Center, gdzie również eksperymentowano z uprawą roślin w warunkach laboratoryjnych. Oba eksperymenty rozpoczęły się w listopadzie 2015 roku.

„Kwiaty z okazji Walentynek” to jeden z ostatnich gestów Scotta Kelly’ego podczas obecnej misji na ISS. Przebywający od prawie roku na orbicie amerykański astronauta, wraz ze swoim rosyjskim kolegą – Michaiłem

Kelly i Kornijenko / Credits - NASA

Kelly i Kornijenko / Credits – NASA

Kornijenko, na początku marca tego roku powróci na Ziemię. Warto zauważyć, że 16 października zeszłego roku, Kelly rozpoczął swój 383 dzień przebywania w kosmosie, bijąc jednocześnie dotychczasowy amerykański rekord, ustanowiony przez Mike’a Fincke’a. Kilkanaście dni później, 29 października, pobił kolejny rekord –  liczby dni przebywania bez przerwy w kosmosie, należący do hiszpańsko – amerykańskiego astronauty Michaela Lopez-Alegria.

Scott Kelly i Michaił Kornijenko wrócą na Ziemię 2 marca.

1. “Przebywający od ponad roku na orbicie amerykański astronauta, wraz ze swoim rosyjskim kolegą – Michaiłem na początku marca tego roku powróci na Ziemię.”

Astronauci nie przekroczyli i nie przekroczą roku pobytu na ISS.

02.03.2016 o 05:27 naszego czasu mają wylądować w Kazachstanie po locie trwającym
    340 dni 08 godzin 44 minuty.