Testy wodowania Starlinera

W centrum NASA w Langley wykonano testy wodowania kapsuły Starliner. Od przyszłego roku nowy amerykański statek kosmiczny będzie zabierał astronautów na orbitę.

Testy wodowania zostały przeprowadzone 9 lutego w specjalnym, głębokim na sześć metrów basenie (Hydro Impact Basin). Rozwijana przez Boeinga kapsuła Starliner, wcześniej nazywana CST-100, nie będzie według założeń lądować na oceanie. Inżynierowie chcą jednak przetestować zachowanie kapsuły w przypadku wymuszonego wodowania podczas przerwanego awarią startu rakiety.

Astronauci wybrani do lotów testowych programu Commercial Crew (z góry od lewej): Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley i Sunita Williams / Credits: NASA

Starliner wraz z nadmuchanymi poduszkami powietrznymi został zrzucony ze specjalnego dźwigu pod kątem symulującym opadanie do oceanu. W 2017 roku odbędzie się pierwszy testowy lot kapsuły Boeinga. Do pierwszego lotu Starlinerem (oraz drugiej kapsuły załogowej wersji Dragona, która jest rozwijana w ramach programu Commercial Crew) trenuje już czworo astronautów NASA: Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley oraz Sunita Williams. Dowódcą pierwszego załogowego lotu Starlinera będzie prawdopodobnie Chris Ferguson, były astronauta NASA, obecnie zatrudniony w Boeingu.

W kolejnych lotach kapsuły Starliner i Dragon rozpoczną regularne transporty załóg na Międzynarodową Stację Kosmiczną, które od 2011 roku wykonywane są przy pomocy rosyjskich statków Sojuz. Nowe kapsuły obsługiwane przez komercyjne podmioty (Boeing i SpaceX) umożliwią także zwiększenie liczby załogi ISS do siedmiu osób. Sama NASA natomiast skupi się na rozwijaniu ciężkiej rakiety SLS oraz statku Orion przeznaczonego do lotów poza niską orbitę okołoziemską.

• Aegis Maelstrom on

“crane” to jest po polsku po prostu żuraw.

To, że jakiś pracownik nie zna ani języka angielskiego ani polskiego i tworzy jakieś barbaryzmy nie jest żadnym usprawiedliwieniem.