Rosyjski spacer kosmiczny EVA-42

Dzisiaj w przestrzeń kosmiczną poza Międzynarodową Stację Kosmiczną wyszli dwaj rosyjscy kosmonauci w celu przeprowadzenia działań instalacyjnych sprzętu na rosyjskim segmencie kompleksu.

Drugi spacer kosmiczny dla Ekspedycji 46 w ostatnich kilkudziesięciu dniach został wykonany przez weteranów i doświadczonych rosyjskich kosmonautów. Jurij Malenczenko (6 spacer) i Siergiej Wołkow (4 spacer) rozpoczęli pobyt poza stacją ISS o godzinie 13:55 czasu polskiego. Ich poczynania jak zwykle śledzić było można w relacji NASA TV.

Kosmonauci zainstalowali sprzęt oraz przeprowadzili kilka eksperymentów naukowych na rosyjskim segmencie stacji ISS (modułach Zwiezda i Poisk). Dodatkowo zostały wykonane zdjęcia tej części kompleksu w celu wykrycia potencjalnych oznak zmęczenia materiałów. Praca zajęła około 5 godzin i 30 minut. Był to 193. spacer kosmiczny poświęcony rozbudowie stacji ISS.

Zdemontowany i zabrany na pokład stacji został eksperyment EXPOSE-R, w którym zgromadzone zostały próbki biologiczne i chemiczne w celu przebadaniach ich reakcji na działanie przestrzeni kosmicznej. EXPOSE to program Europejskiej Agencji Kosmicznej poświęcony zagadnieniom astrobiologii.

Przebieg spaceru EVA-42 / Źródło: NASA TV

Warto przypomnieć, że nieco ponad 2 tygodnie temu odbył się amerykański spacer kosmiczny EVA-35, który został przerwany z powodu wycieku wody do hełmu u astronauty Timothy’ego Kopra. Celem spaceru była wymiana regulatora napięcia, który przestał działać pod koniec 2015 roku.