Potencjalnie bliski przelot 2013 TX68 (05.03.2016)

Piątego marca dojdzie do bliskiego przelotu planetoidy 2013 TX68 obok Ziemi. Minimalny dystans może wynieść zaledwie 17 tysięcy kilometrów.

Planetoida 2013 TX68 została odkryta w październiku 2013 roku podczas poprzedniego bliskiego przelotu obok Ziemi. Wówczas dystans pomiędzy naszą planetą a tą planetoidą wyniósł około 5,5 odległości do Księżyca. Po zaledwie trzech dniach 2013 TX68 zniknęła z pola widzenia ziemskich obserwatoriów – udało się jednak wyznaczyć wstępną orbitę. Udało się także wyznaczyć średnicę 2013 TX68 – pomiędzy 20 a 50 metrów. 2013 TX68 jest prawdopodobnie wyraźnie większy od bolidu czelabińskiego.

Wstępnie określona orbita pozwoliła wyznaczyć datę kolejnego przelotu obok Ziemi. Okazuje się, że prawdopodobnie 5 marca planetoida 2013 TX68 ponownie zbliży się do naszej planety. Ponieważ orbita nie została wyznaczona wystarczająco precyzyjnie, znany jest jedynie zakres minimalnego zbliżenia do Ziemi. Ten zakres to od aż 14 milionów do zaledwie 17 tysięcy kilometrów. Oznacza to, że przelot 2013 TX68 może być zarówno mało interesującym przelotem, jakich są setki rocznie albo bardzo interesującym przelotem, być może widocznym nawet przez amatorskie teleskopy.

Co roku odkrywa się około 20-35 planetoid i meteoroidów, które przemykają bliżej Ziemi niż krąży Księżyc. Zazwyczaj takie obiekty mają do kilkunastu metrów średnicy – są to zatem obiekty wyraźnie mniejsze od 2013 TX68.

1. Asteroida podczas obecnego zbliżenia będzie bardzo niekorzystnie usytuowana względem Ziemi. Teraz ma ok +29 mag i elongację 30 (i maleje) Dopiero od 3 marca po 8 UT asteroida zacznie zyskiwać na jasności i oddalać się kątowo od Słońca i pewnie wówczas obserwatoria ją ponownie wypatrzą.

Ciekawy jestem czy asteroidą uda się wypatrzeć i jaką naprawdę ma orbitę bo teraz z 32 obserwacji jest bardzo niepewna…

2. Martwi mnie trochę to że ta asteroida ma za miesiąc przelecieć tak blisko Ziemi ( 17 tyś.km. ) a Astronomowie jej jeszcze nie widzą i nie wiedzą ” dokładnie ” odległości od Ziemi jej przelotu. Co będzie jak parę dni do jej przelotu ,okaże się że nie minie tylko ” Walnie ” w Ziemię ,bo na pewno się tak duża ( 50-m. ) nie spali w atmosferze i spadnie nie jak w Rosji koło Miasta ,a w Miasto jakieś większe ? Już najwyższy czas ,umieścić w p. L-2 Ziemia -Księżyc bardzo precyzyjny Teleskop ,lub Radar co by widział i w Dzień te nadlatujące Asteroidy i to ze wszystkich Stron . W tym miejscu Teleskop lub Radar pozwolił by w miarę szybko i Bezpiecznie daleko od Ziemi wysłać do niej Rakietę z Głowicą do jej rozdrobnienia na mniejsze kawałki które by się już w Atmosferze ziemskiej Spaliły bezpiecznie do końca . W tym Marcowym przelocie ,może ta Asteroida z trącić jakiegoś satelitę stacjonarnego na 35-tyś.km. Jest jeszcze pewną ochroną Ziemi przed Asteroidami nasz poczciwy Księżyc ,w który to może ta Asteroida też walnąć i to ma 2-szanse ,jak będzie wlatywać pomiędzy ziemię a Księżyc i jak będzie wylatywać z tej strefy. Zobaczymy,na razie możemy się tylko modlić ,że jak walnie to w Ocean.

• Nie przesadzaj. Nawet gdyby było wiadome że uderzy w Ziemię co by to zmieniło? Nie mamy żadnych zabezpieczeń przed taka ewentualnością, co najwyżej ewakuacja ludzi z zagrożonego obszaru, tylko, że taki obszar może być wielkości kontynentu… Już nie wspominając o panice wśród ludzi (czego twoja wypowiedź jest wstępnym potwierdzeniem) i jej następstw. Lepiej żyć w błogiej nieświadomości na chwilę obecną 🙂