Opóźnienie lotu Cygnusa na ISS

Start Cygnusa, czyli statku zaopatrzeniowego należącego do Orbital ATK, na ISS został przełożony o około dwa tygodnie. Przyczyną opóźnienia jest wykrycie kolonii tzw. „czarnej pleśni” w zapasach, które miały być dostarczone astronautom.

Po sukcesach dotychczasowych Cygnusa, Orbital ATK szykowało kolejną misję zaopatrzeniową na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS). Misja nosi oznaczenie OA-6. Początkową wszystko przebiegało pomyślnie, rakieta nośna Atlas V była prawie gotowa do startu, a ważący ponad 7 ton ładunek załadowano na pokład Cygnusa. Niestety coś wymknęło się spod kontroli. Tym czymś było niespodziewane pojawienie się w zapasach dla załogi ISS kolonii kropidlaka czarnego, czyli powszechnego na całym świecie gatunku grzybów, zwanego potocznie czarną pleśnią. To spowodowało, że NASA podjęła decyzję o opóźnieniu misji, wstępnie o dwa tygodnie, czyli na 22 marca bieżącego roku. Niewykluczone, że i ta data zostanie jednak przełożona.

W  tym czasie NASA zamierza przeprowadzić całkowitą dezynfekcję ładunku, nie tylko tego zaatakowanego przez grzyby. Bezwzględność NASA ma swoje uzasadnienie. Dotychczas nie są znane skutki występowania pleśni dla człowieka przebywającego na orbicie. Amerykańska Agencja Kosmiczna nie może pozwolić na narażanie zdrowia i życia astronautów.

Choć to pierwszy przypadek pojawienia się czarnej pleśni na zaopatrzeniu dla załogi, nie po raz pierwszy NASA musiała przekładać misję zaopatrzeniową na ISS. Dwa lata wcześniej, w marcu 2014 roku, misja SpaceX CRS-3 została odwołana ze względu na potencjalny wyciek oleju z zainstalowanej maszynerii.

Opóźnienia nie stwarza na szczęście dużego problemu dla załogi. Choć zapasy przywiezione przez Cygnusa, teoretycznie są przewidziane na 60 dni, po misji OA – 4 okazało się, że wystarczą na dłużej.

Ponad 7 tonowy ładunek Cygnusa obejmuje szereg instrumentów naukowych, ubrania i żywność dla załogi. Do najciekawszych należy nowy ładunek naukowy – Saffire – badający proces spalania w środowisku o obniżonej grawitacji oraz urządzenie do rozmieszczania CubeSatów- Nanoracks. Obydwa będą w stanie hibernacji podczas operacji cumowania do ISS.

Saffire zostanie zniszczony w momencie ponownego wejścia w atmosferę, eksperyment będzie jednak powtórzony przy następnej, siódmej już misji Cygnusa. Natomiast, w chwili aktywizacji Nanoracks, Orbital umieści liczne CubeSaty na orbicie.

(Orbital)