NASA rozważa komercyjną śluzę powietrzną dla małych ładunków

Firma NanoRacks zaproponowała budowę śluzy powietrznej umożliwiającej łatwy transport różnego wyposażenia na zewnątrz ISS. Nowy moduł miałby zostać przymocowany do jednego z węzłów modułu Tranquility (Node-3).

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) spełnia bardzo ważną rolę w rozwoju rożnych aspektów komercyjnych lotów kosmicznych. Jednym z nich jest uwalnianie różnego typu niewielkich cubesatów czy też umieszczanie eksperymentów na zewnątrz stacji. Obecnie na ISS istnieje tylko jedna śluza umożliwiająca tego typu aktywność i znajduje się ona w japońskim module Kibo. Obecnie śluza jest intensywnie wykorzystywana. Połowę dostępnego czasu wykorzystuje Japońska Agencja Kosmiczna JAXA, a pozostała część czasu rozdysponowana jest pomiędzy NASA i jej komercyjnych partnerów. Z drugiej strony w ciągu ostatnich lat bardzo wzrósł popyt na konieczność umieszczania różnych ładunków i eksperymentów na zewnątrz stacji.

Ogólny wygląd śluzy zamontowanej do Node-3 / Credits - Nanoracks

Ogólny wygląd śluzy zamontowanej do Node-3 / Credits – Nanoracks

Rozwiązaniem tego problemu może być instalacja drugiej śluzy dla małych ładunków na pokładzie ISS. Projekt został zaproponowany przez firmę NanoRacks. Wstępnie NASA wyraziła duże zainteresowanie taką propozycją i projekt ma duże szanse na realizację. Nowy element ISS mógłby zostać dostarczony na ISS przez transportowy statek Dragon już w 2018 r. Według NanoRacks śluza byłaby wykorzystywana około 12 razy w roku co stanowi podobną ilość jak ma to miejsce w przypadku modułu Kibo.

Śluza zaprojektowana przez NanoRacks ma kształt cylindryczny, średnicę około 2m i długość około 1.8m. Cały element zostałby przymocowany do modułu Node-3 za pomocą mechanizmu dokowania CBM. Koszt całego projektu ocenia się na 12-15 mln dolarów.

Proponowany system uwalniania satelitów ze śluzy / Credtis - Nanoracks

Proponowany system uwalniania satelitów ze śluzy / Credtis – Nanoracks

Z obecności nowej śluzy mogłaby skorzystać również NASA. Zdarza się, że awaria jakiegoś komponentu na zewnątrz stacji oznacza konieczność przeprowadzenia spaceru kosmicznego. Czasami problem jest niewielki i tego typu śluza umożliwiałaby dostarczenie wadliwego elementu do wnętrza ISS i jego późniejszą naprawę. Innym potencjalnym zastosowaniem mogłoby być pozbywanie się niektórych śmieci z wnętrza ISS.

Jeśli NASA ostatecznie zleci budowę tego elementu, to dla NanoRacks będzie to jak dotąd najważniejszy i najbardziej skomplikowany projekt, który realizowała. Byłby to też nie tylko krok naprzód dla sektora prywatnego wykorzystującego ISS, ale również reakcja na zwiększony popyt wysyłania komercyjnych ładunków poza ISS. Popyt, którego mało kto się wcześniej spodziewał.

(PA, AT, PFA)

1. Ta śluza miała by też i odwrotną możliwość działania .Dragon jak by przywiózł w swoim bagażniku zewnętrznym większy jakiś element, który by się nie zmieścił w jego środku Kapsuły Hermetycznej ,to po dokowaniu do stacji Ramieniem Robotycznym mógłby taki element być poprzez Śluzę włożony do środka Stacji. Bardzo dobry pomysł.