Prototyp teleskopu CTA uzyskał pierwsze światło i zarejestrował promieniowanie Czerenkowa.

Prototypowa kamera GCT teleskopu CTA / Credit: Akira Okumura

Prototypowa kamera promieniowania Czerenkowa, Gamma-ray Cherenkov Telescope (GCT), która będzie podstawą działania przyszłego Cherenkov Telescope Array (CTA) zarejestrowała pierwsze światło. Testy przeprowadzono w obserwatorium L’Observatoire de Paris w Meudon.

GCT jest prototypem dla 35 małych teleskopów (SST) mających wchodzić w skład CTA. Mają one rejestrować górny kraniec zakresu promieniowania badanego przez CTA, od 1 do 300 TeV. Inny projekt SST, ASTRI, został przetestowany w maju 2015.

Testy miały miejsce 26 listopada. Mimo niesprzyjającej pogody, pierwszą emisję Czerenkowa udało się zarejestrować po 20 sekundach pracy. W ciągu 5 minut zarejestrowano ich już 12.

Przebieg pierwszego rozbłysku promieniowania Czerenkowa zarejestrowanego przez prototypową kamerę GCT, 26 listopada 2015 / Credit: konsorcjum CTA – kliknij, aby odtworzyć.

Zestaw anten teleskopu CTA - wizualizacja / Credit: G. Perez, CC-BY-SA 3.0

Zestaw anten teleskopu CTA – wizualizacja / Credit: G. Perez, CC-BY-SA 3.0

Rejestracja krótkich rozbłysków promieniowania Czerenkowa, składających się z pojedynczych fotonów, wymaga zastosowania bardzo szybkich metod rejestracji. Kamera teleskopu działa około miliona razy szybciej od typowych aparatów cyfrowych, rejestrując około miliarda klatek na sekundę.

CTA ma składać się z 19 rejestratorów umieszczonych na półkuli północnej i 99 na półki południowej. Koszt projektu szacowany jest na 200 milionów euro. W skład konsorcjum wchodzi 200 instytucji z 32 krajów, w tym z Polski.

(CTA, SD)