Sonda ExoMars 2016 jest gotowa do przetransportowania do kosmodromu Bajkonur.

Thales Alenia Space poinformował, że sonda ExoMars 2016 wkrótce opuści pomieszczenia wysokiej czystości w zakładach w Cannes, gdzie trwają pracę nad ostateczną jej integracją i testami.

Po zakończeniu tych operacji ExoMars zostanie przetransportowany do kosmodromu Bajkonur. Tamże sonda zostanie przygotowana do wyniesienia w przestrzeń kosmiczną. Zostanie zatankowana paliwem Rozpoczną się tam przygotowania do wyniesienia na orbitę, obejmujące zaopatrzenie w paliwo, końcowe testy funkcjonalne i połączenie z rakietą nośna. Start misji ExoMars 2016 zaplanowany jest na marzec 2016 roku.

Misja ExoMars jest wspólnym przedsięwzięciem Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz rosyjskiej agencji kosmicznej Roskosmos, ze szczególną rolą Włoskiej Agencji Kosmicznej (ASI), która jest liderem projektu z ramienia państw członkowskich ESA. Włoska ASI wspólnie z Narodowym Instytutem Fizyki Nuklearnej (INFN) dostarczyła laserowy mikro-reflektor o nazwie INRRI (Instrument for landing-Roving laser Retroreflector Investigations). Program ExoMars jest realizowany przez europejskie konsorcjum przemysłowe zrzeszające
134 przedsiębiorstwa kosmiczne z państw członkowskich ESA, pod przewodnictwem włoskiego Thales Alenia Space, jako głównego wykonawcy.

ExoMars jest pierwszą misją w ramach eksploracyjnego programu ESA Aurora, składającą się z dwóch oddzielnych misji kosmicznych. Pierwsza, w 2016, będzie badać atmosferę Marsa i przetestuje skuteczność technologii niezbędnych do wejścia w atmosferę, opadania i lądowania. Perfekcyjne dopracowanie tych kluczowych faz jest warunkiem dalszej eksploracji Marsa. ExoMars 2016 będzie też pełniła funkcję przekaźnika w łączności między łazikami kolejnych marsjańskich misji. Druga misja tego programu, zaplanowana na rok 2018, będzie opierać się na autonomicznym europejskim łaziku, który będzie pobierał próbki gleby na głębokości dwóch metrów, analizował ich skład chemiczny oraz parametry fizyczne i biologiczne.

Włoski oddział Thales Alenia Space jest głównym dostawcą przemysłowym ExoMars. W misji 2016 odpowiada za moduł EDM, czyli demonstrator lądowania (Entry, Descent and Landing Demonstration Module), podczas gdy Thales Alenia Space Francja zaprojektowała i zintegrowała orbiter TGO (Trace Gas Orbiter). Głównym wkładem Roskosmosu, oprócz dostarczenia sprzętu, eksperymentów naukowych oraz wsparcia naziemnego, jest zbudowanie głównej części modułu lądownika ExoMars 2018, a także udostępnienie rakiety nośnej Proton dla obu misji.

Sonda, która dotrze na Marsa w październiku 2016, składa się z orbitera TGO i 600-kilogramowego modułu demonstratora lądowania EDM „Schiaparelli”.

Za cele misji ExoMars 2016 przyjęto :

• Lądowanie kapsuły demonstracyjnej z użyciem systemu kontroli opartego na radarze altymetrycznym, ze wsparciem amortyzatora wstrząsów z włókna węglowego łagodzącego kontakt z twardym podłożem;
  • Zebranie największej możliwej ilości danych podczas wejścia w atmosferę Marsa;
  • Pobranie naukowych próbek z powierzchni planety;
  • Obserwowanie atmosfery i powierzchni Marsa przez okres dwóch lat z orbitera umieszczonego na wysokości 400 km;
  • Dostarczenie łączności i wsparcia telekomunikacyjnego na potrzeby łazika misji ExoMars 2018