Pierwsze wyniki nasłuchu radiowego KIC 8462852

Program SETI wykonał nasłuch radiowy KIC 8462852, u której wykryto “dziwną” charakterystykę tranzytów. Nie wykryto sztucznych sygnałów radiowych.

W połowie października świat obiegła informacja o “dziwnej” charakterystyce zmian jasności u gwiazdy KIC 8462852. Ich niezwykłość polega na nieregularności. Typowy tranzyt egzoplanety, lub kilku egzoplanet, wprowadza dość łatwo zauważalną regularność spadków jasności gwiazdy. Ta regularność ma związek z okresem orbitalnym egzoplanet. Ponadto, spadki jasności podczas tranzytów trwają krótko, kilka lub kilkanaście godzin. Tymczasem w przypadku KIC 8462852 wykryto wiele nieregularnych spadków jasności. Te spadki jasności są duże, rzędu 15-20%, i trwają od 5 do nawet 80 dni. Są to bardzo zaskakujące parametry tranzytowe.

Zmiany jasności KIC 8462852 zarejestrowane przez Keplera. Oś odciętych w skali dób; średnia jasność gwiazdy, przyjęta jako 1, na osi rzędnych / Credit: NASA

Media na całym świecie podchwyciły ten temat. Spośród kilku możliwych wyjaśnień charakterystyki tych tranzytów, takich jak duża i nieregularna chmura pyłu czy duża ilość komet, media przede wszystkim informowały o możliwości zaobserwowania potężnej struktury, zbudowanej przez zaawansowaną technologicznie cywilizację. Ta struktura, zwana sferą Dysona, w różnym stopniu pochłaniałyby światło od gwiazdy KIC 8462852, co powodowałoby nieregularną charakterystykę tranzytów. Wyjaśnienie, choć najmniej prawdopodobne, rozpalało wyobraźnię wielu ludzi na całym świecie.

Kilka dni po ogłoszeniu odkrycia tranzytów KIC 8462852, Instytut realizujący program poszukiwania cywilizacji pozaziemskich Search for ExtraTerrestrial Intelligence (SETI) rozpoczął nasłuch radiowy tej gwiazdy. Do nasłuchu wykorzystano sieć radioteleskopów   Allen Telescope Array (ATA), znajdujących się w USA. Czas nasłuchu radiowego trwał ponad dwa tygodnie. Wykonano dwa tryby nasłuchu na zakresie od 1 do 10 GHz:

• Wąskopasmowy, z szerokością pasma 1 Hz, w celu wykrycia transmisji radiowych,
  • Szerokopasmowy, związany z poruszaniem się pojazdów kosmicznych wokół takiej sfery.

Analiza danych nie wykryła żadnych sztucznych sygnałów. Oznacza, to że wokół KIC 8462852 nie ma wąskopasmowych sztucznych źródeł wielokierunkowej transmisji radiowej o mocy około 100 razy większej od dziś całkowitej używanej energii na Ziemi oraz nie ma szerokopasmowych źródeł o mocy około 10 milionów razy większych od całkowitej energii używanej na Ziemi. Oczywiście, jeśli obce cywilizacje używałyby anten kierunkowych, moc nadawania jest znacznie mniejsza.

Warto tu zauważyć, że obecne możliwości nasłuchu są bardzo ograniczone. Dysponując ziemskimi technologiami (odbiornik Arecibo), bylibyśmy wykryć silne kierunkowe sygnały z odpowiedników teleskopów Arecibo z odległości nie większej od około 700 lat świetlnych. W przypadku transmisji wielokierunkowej, np od radarów pogodowych czy nadajników TV dystans jest znacznie mniejszy – do 0,3 roku świetlnego.

ATA będzie nadal nasłuchiwać KIC 8462852 w poszukiwaniu sztucznych sygnałów radiowych. W międzyczasie inne grupy naukowców będą próbować wyjaśnić naturę dziwnych tranzytów KIC 8462852.

(SETI)

1. Nie lepiej przeprowadzić analizę widma emitowanego przez tą gwiazdę i poszukać jakiś “nienaturalnych” sygnałów? Już to pisałem na fb, powtórzę i tu, koledzy z resztą też podnieśli tą kwestię: jeśli jakaś cywilizacja jest w stanie zbudować coś tak ogromnego jak sferę Dysona, to IMO komunikacja radiowa jest najmniej wydajną drogą komunikacji w takim przypadku, ze względu na opóźnienie w przekazywaniu informacji… Przy tak ogromnych obiektach trzeba wykorzystać komunikację “natychmiastową” np. wykorzystującą tunele czasoprzestrzenne (jakkolwiek s-f to dla nas brzmi).

2. Jeśli jest tam cywilizacja posiadająca sferę Dysona, to chyba jest na tyle rozwinięta, alby do komunikacji używać innych źródeł niż fale radiowe a o których jeszcze nie wiemy..

3. Czy na pewno sygnały radiowe to przyszłość komunikacji? A nie laserowe lub jeszcze inne? Tak czy siak wykrycie jest możliwe tylko jeśli kierunek “ich” nadajnika (gdziekolwiek są) przypadkowo precyzyjnie omiótłby naszą ziemię. A więc byłby to sygnał typu “wow” – i to wszystko na co nas teraz stać.

4. moze po prostu nie umiemy rozpoznac ich sygnałów, lub biorąc pod uwage odległość (1500 lś) są za słabe dla naszego sprzętu…