Śmieć kosmiczny WT1190F

Trzynastego listopada w atmosferę Ziemi wejdzie obiekt o oznaczeniu WT1190F. Jest to prawdopodobnie śmieć kosmiczny, ale spoza bezpośredniego otoczenia Ziemi.

WT1190F został odkryty na początku października tego roku dzięki programowi poszukiwawczemu Catalina Sky Survey. Po połączeniu archiwalnych danych z 2012 i 2013 roku, zdołano wyznaczyć orbitę tego obiektu. Udało się także wyznaczyć średnicę WT1190F, którą oszacowano na zaledwie 1-2 metry. Analiza ruchu orbitalnego sugeruje, że jest to obiekt o bardzo małej masie, prawdopodobnie pusty w środku. Astronomowie zaczęli posądzać, że jest to “śmieć kosmiczny”.

WT1190F wejdzie w atmosferę nad północnym Oceanem Indyjskim 13 listopada około godziny 07:20 CET. Prawdopodobnie ten obiekt spłonie w całości w atmosferze.

Jak na razie nie wiadomo, z której misji może pochodzić WT1190F. Podczas zbliżenia do Ziemi możliwe w wyniku kolejnych obserwacji będzie uzyskanie m.in. spektrum czy krzywej zmian jasności tego obiektu. Pozwoliłoby to na określenie farby, jaką została pokryta powierzchnia WT1190F oraz stosunek wymiarów względem siebie. W konsekwencji mogłoby to pozwolić na ustalenie czym jest WT1190F i skąd ten obiekt pochodzi.

Aktualnie znamy jedynie kilkanaście “śmieci kosmicznych”, które krążą z dala od Ziemi, dalej niż orbita geostacjonarna. Jest jednak pewne, że sztucznych obiektów takich jak WT1190F jest więcej.

(Nature)