Po raz setny wystartowała rakieta firmy United Launch Alliance. Rakieta Atlas wyniosła meksykańskiego satelitę Morelos 3.

United Launch Alliance (ULA) świętowała setny start na orbitę. W piątek rakieta Atlas V wykonała komercyjną misję wynosząc na orbitę geostacjonarną meksykańskiego satelitę telekomunikacyjnego Morelos 3.

Atlas V z satelitą Morelos-3 / Credit: ULA

Start miał miejsce 2 października o godzinie 12:28 GMT. Rakieta wystartowała w konfiguracji 421, czyli z 4-metrową osłoną aerodynamiczną, 2 rakietami dodatkowymi i 1 członem Centaur.

Odliczanie startu zostało wstrzymane przy T-51 sekund z powodu problemu dotyczącego terenu i urządzeń kosmodromu. Mir kosmodromu zostało naruszone przez łódź, którą odeskortowano do granicy strefy bezpieczeństwa. Kilka minut potem czas startu przesunięto o 20 minut (z 12:08 GMT na 12:28 GMT) i odliczanie wznowiono od momentu T-4 minut.

Morelos-3 (MEXSAT-2) został zbudowany przez firmę Boeing na platformie BSS-702HP GeoMobile. Satelita ma ok. 5300 kg masy i pracuje w paśmie L (antena 22 metry) i Ku (antena 2 metry). Statek jest następcą MEXSAT-1 (Centenario), zniszczonego w trakcie majowego nieudanego startu rakiety Proton.

Start Atlasa V z satelitą Morelos-3, w tym ujęcia z kamer na rakiecie / Credit: ULA, Justin Ray

Firma ULA powstała w 2006 roku w wyniku połączenia pod wspólną marką działalności dotyczącej wynoszenia ładunków na orbitę firm Boeing (z rakietą Delta) i Lockheed Martin (Atlas).

W trakcie 100 startów (49 Atlas V, 28 Delta II, 23 Delta IV) ULA zrealizowała 49 misja dla Sił Powietrznych USA, 25 dla NASA (w tym Curiosity, Phoenix, MAVEN), 19 dla Narodowego Biura Rozpoznania (NRO) i 16 misji dla klientów komercyjnych.