Udany start PSLV-XL (28.09.2015)

Indyjska rakieta PSLV-XL wyniosła 28 września siedem satelitów, w tym kosmiczny teleskop AstroSat-1.

Do startu doszło o godzinie 06:30 CEST. Rakieta PSLV-XL wystartowała z kosmodromu Sriharikota. Na pokładzie rakiety znalazło się siedem satelitów:

• AstroSat-1, indyjski satelita astronomiczny o masie 1513 kg,
  • LAPAN-A2, indonezyjski mały satelita o masie 68 kg, służący do obserwacji Ziemi oraz do identyfikacji statków,
  • NLS14 (inna nazwa to exactView-9), kanadyjski mikrosatelita o masie 5,5 kg, służący do monitorowania ruchu statków,
  • Cztery satelity Lemur-2 (imiona: Joel, Peter, Jeroen oraz Chris) z amerykańskiej firmy Spire, służące do identyfikacji statków oraz do precyzyjnego nasłuchu sygnału z satelitów konstelacji GPS, w celu porównania z (nieco zniekształconym) sygnałem na Ziemi.

AstroSat-1 jest nazywany “indyjskim teleskopem Hubble”. Satelita został wyposażony w pięć instrumentów obserwacyjnych, działających na różnych długościach fal: UV i na kilku zakresach promieniowania rentgenowskiego. Głównym zadaniem AstroSat-1 będzie wykrywanie energetycznych zjawisk na pasmach promieniowania X (w tym detekcja potencjalnych różnic w czasie dotarcia promieniowania), wykonywanie map nieba oraz obserwacje znanych pulsarów i układów podwójnych. Misja AstroSat-1 została zaplanowana na pięć lat.

Kolejny start rakiety orbitalnej planowany jest na 30 września. Wówczas chińska rakieta CZ-3B powinna wynieść satelitę telekomunikacyjnego konstelacji Beidou.

1. Jednego nie rozumiem dlaczego AstroSat1 jest na nazywany indyjskim “Hubble”.
    Jego zakresy to raczej obszar badań Chandry niż Hubble’a.