4 września „Kosmos” zagości w gimnazjum na Woli

Czwartego września w Gimnazjum nr 48 w dzielnicy Wola w Warszawie odbędzie się piknik naukowy „Kosmos wokół nas”.

4 września 2015 w Gimnazjum nr 48 w dzielnicy Wola w Warszawie odbędzie się piknik naukowy „Kosmos wokół nas”. Fundacja Edukacji Astronomicznej i Centrum Badań Kosmicznych PAN przygotowały ciekawy program na „randkę z Kosmosem” dla gimnazjalistów.

Falenica 2015 - symulacja upadku meteorytu / Credit: R. Gabryszewski, Fundacja Edukacji Astronomicznej

Falenica 2015 – symulacja upadku meteorytu / Credit: R. Gabryszewski, Fundacja Edukacji Astronomicznej

To już trzecie wydarzenie w ramach Pikniku Naukowego „Kosmos wokół nas”. Tym razem impreza będzie miała miejsce w piątek, a nie jak do tej pory w sobotę. W związku z tym, że wydarzenie ma charakter zamknięty, jest skierowane tylko do młodzieży i nauczycieli gimnazjum nr 48 im. Jana Pawła II na Woli, to nie będzie połączone z festiwalem rodzinnym. Ze względu na fakt, że jest to zwykły dzień roboczy, szkoła nie przewiduje obecności rodziców.

Piknik rozpocznie się o godz. 10:00 pokazami w mobilnym planetarium pt. „Drogowskazy na niebie”, a zakończą go starty rakiet, zbudowane przez gimnazjalistów na warsztatach rakietowych, o godz. 13:40. „Kosmiczna inwazja” opanuje boisko szkolne szkoły (specjalny namiot i baterie teleskopów), dwie sale gimnastyczne oraz cztery sale lekcyjne. Ze względów logistycznych piknik jest sporym wyzwaniem, ponieważ trzeba zająć 18 klas, czyli ponad 400 dzieci aż przez 4 godziny zegarowe. A każda klasa ma wziąć udział w niemal wszystkich zaplanowanych warsztatach.

Organizatorzy zaplanowali, że przez cały czas trwania imprezy będzie można spotykać się z inżynierami pracującymi w Centrum Badań Kosmicznych PAN (warsztaty CBK PAN) oraz z przyszłymi inżynierami czyli obecnymi studentami Politechniki Warszawskiej ze Studenckiego Koła Astronautycznego (warsztaty SKA). Młodzież będzie mogła dowiedzieć się, jakie do tej pory zostały zbudowane w naszym kraju urządzenia na misje kosmiczne, czy i w jakich misjach kosmicznych Polska bierze udział, kto może zbudować satelitę czy łazika marsjańskiego i co zrobić, aby zostać inżynierem kosmicznym. Uczestnicy pikniku usłyszą także po co są te wszystkie badania kosmiczne i czy używamy na co dzień rzeczy zbudowanych na potrzeby misji kosmicznych.

Falenica 2015 - teleskopy do obserwacji Słońca / Credit: R. Gabryszewski, Fundacja Edukacji Astronomicznej

Falenica 2015 – teleskopy do obserwacji Słońca / Credit: R. Gabryszewski, Fundacja Edukacji Astronomicznej

Na miłośników obserwacji nieba będą czekały teleskopy do obserwacji Słońca (Laboratorium Słońca) i astronomiczne multimedialne warsztaty komputerowe, które pomogą zrozumieć jak poruszają się galaktyki, gwiazdy, planety i inne, mniejsze obiekty w kosmosie oraz dlaczego to wszystko się kręci.

Planowane są także interaktywne eksperymenty. Będzie można bombardować Ziemię meteoroidami i innymi obiektami z kosmosu (warsztaty kraterowania), pomóc stworzyć kometę (warsztaty kometarne), uczestniczyć w eksperymentach fizycznych, np. z półkulami magdeburskimi, komorą próżniową czy wagami księżycową i wenusjańską (warsztaty SKA). Ponadto będzie można zbudować z klocków Lego Mindstrom i zaprogramować roboty (warsztaty robotyczne), czy pod okiem specjalistów zbudować własną rakietę, którą potem będzie można wystrzelić (warsztaty rakietowe).

Organizatorzy mają nadzieję, że piknik „zarazi” miłością do kosmosu i badań kosmicznych sporą grupę gimnazjalistów, którzy w przyszłości zwiążą swoje kariery z kosmosem, przedstawią pomysły na własne misje kosmiczne oraz że zostaną ambasadorami polskich badań kosmicznych.

(mat. organizatora)