Naukowcy z CERN opracowują technologię ochrony astronautów przed promieniowaniem kosmicznym. Badacze z Wydziału Nadprzewodników prowadzą prace nad polem siłowym, które ma stanowić barierę dla naładowanych cząstek promieniowania kosmicznego.

Badania prowadzone są w ramach 7 Programu Ramowego i zakończą się pod koniec tego roku. Europejski zespół, pod przewodnictwem włoskiego Narodowego Instytutu Fizyki Nuklearnej, opracowuje technologie, które w przyszłości pozwolą chronić astronautów i kolonistów przed promieniowaniem kosmicznym i rozbłyskami słonecznymi.

Użyte do tego zostanie aktywne pole magnetyczne wytwarzane przy pomocy nadprzewodzących cewek. Zadaniem CERN-u było opracowanie tych elementów indukcyjnych przy wykorzystaniu dwuborku magnezu MgB2. W najbliższych miesiącach przeprowadzane będą testy cewki, której zwoje utworzone są z tego materiału. To jednak dopiero początek prac, ponieważ w dalszej kolejności wymagane będzie sprawdzenie różnych konfiguracji magnesów i praca nad pozostałymi technologiami istotnymi dla projektu np. chłodzeniem elementów nadprzewodzących (do temperatury ok. 25 Kelwinów) oraz możliwością ich integracji.

Projekt jest pierwszym krokiem europejskich podmiotów w tym kierunku i podnosi skalę gotowości technologicznej, ale także przyspiesza fazę wprowadzenia na rynek rzeczywistych rozwiązań tego typu.

Źródło: CERN

1. Ochrony przed naładowanymi cząstkami a co z neutronami?? To właśnie one są najniebezpieczniejsze.

2. Nie wiem, czy coś z tego wyjdzie, ale jeśli tak, byłby to ogromny sukces współczesnej nauki – wyeliminowane zostałoby jedno z poważnych ograniczeń podróży kosmicznych.