Udany start chińskich satelitów systemu Beidou

Trwa rozbudowa chińskiego systemu globalnego pozycjonowania BeiDou – w dniu 25 lipca na orbitę trafiły kolejne dwa statki tej konstelacji.

Start rakiety CZ-3B z kosmodromu Xichang nastąpił o godzinie 14:29 CEST i był szczególnie interesujący ze względu na użycie po raz pierwszy nowego, górnego stopnia nazwanego Yuanzheng-1 (Ekspedycja 1). Jest to kolejna już modyfikacja konstrukcji rakiety CZ-3B. Poprzednia, której inauguracyjny lot miał miejsce w 2007 roku, zwiększyła możliwości wynoszenia satelitów na orbity GTO (geotransferowe) z 5100 do 5500 kilogramów.

Wystrzelona rakieta jest zarazem najcięższym wariantem systemu nośnego jaki aktualnie jest do dyspozycji chińskiego programu kosmicznego. Wykorzystywany w tej misji jako czwarty stopień – Yuanzheng-1, wykorzystuje hipergoliczną mieszankę niesymetrycznej dimetylohydrazyny (UDMH) oraz tetratlenku diazotu. Ma za zadanie służyć jako źródło napędu pozwalające na bezpośrednie wprowadzenie ładunków na orbitę geostacjonarną.

Oprócz testu nowego stopnia, lot rakiety CZ-3B posłużył do wyniesienia dwóch nowych satelitów – BeiDou M1-S oraz BeiDou M2-S – na 12-godzinną orbitę MEO (średnią orbitę okołoziemską). Urządzenia realizują trzecią fazę budowy chińskiego systemu pozycjonowania, wykorzystującego zarówno satelity na orbitach geostacjonarnych jak i MEO (na wysokości około 21,5 tysiąca kilometrów). Budowa systemu zakończyć się ma planowo w 2020 roku, gdy cała konstelacja osiągnie pełną sprawność operacyjną.

Oba satelity zbudowano na bazie nowej platformy systemowej, prawdopodobnie opartej o satelity DFH-3, wykorzystywanej w satelitach serii BD-2M. Szacowana trwałość nowych elementów systemu wyniesie w przybliżeniu 12 lat. Nowe satelity BeiDou nie posiadają własnego napędu pozwalającego na manewrowanie z orbity GTO do punktu na orbicie GSO (geosynchronicznej) – z tego względu wykorzystano wspomniany wcześniej stopień Yuanzheng-1.

Docelowo system składać się ma z 35 satelitów – 27 na orbicie MEO, trzech na orbicie IGSO (o wysokości geostacjonarnej, ale o nachyleniu wynoszącym 55 stopni) oraz pięciu satelitów na orbicie GSO. Jego osiągi mają pozwolić na wyznaczanie pozycji z precyzją nie gorszą niż 6 metrów w poziomie oraz 10 metrów w pionie.

(ChinaNews)