Trzecie warsztaty ESA o zagrożeniu asteroidami

Pod koniec czerwca ESA zorganizowała już trzecie warsztaty poświęcone zagrożeniu asteroidami.

Europejska Agencja Kosmiczna zorganizowała pod koniec czerwca 2015 trzecie już warsztaty dla administracji państwowej poświęcone zagrożeniu asteroidami.

Wzięli w nich udział przedstawiciele sześciu krajów: Luksemburga, Niemiec, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Spotkali się oni z pracownikami zespołu Space Situational Awareness ESA, aby przećwiczyć sposób reagowania na wypadek realnego zagrożenia zderzeniem z obiektem bliskim Ziemi (NEO).

Każdego roku astronomowie odkrywają ponad 1000 nowych asteroid i planetoid. Gdyby wyliczono, że tor lotu któregoś z nich może niebezpiecznie zbliżyć się do Ziemi, ważna byłaby odpowiednia reakcja ekspertów Agencji i krajowych instytucji zarządzania kryzysowego. To ich działania są najważniejsze dla zabezpieczenia życia obywateli.

Od jakiegoś czasu ESA stara się zbierać, analizować i dystrybuować informacje dotyczące tego typu zdarzeń na potrzeby odpowiednich służb krajowych. Uczestnicy warsztatów mieli okazję przećwiczyć plan postępowania na wypadek ogłoszenia alarmu przez Centrum Koordynacji NEO w ESA. Do ostrzegania przed takim zagrożeniem mogłyby zostać użyte, na przykład, systemu ostrzegania przed powodzią lub złymi warunkami pogodowymi (np. burzami, porywistymi wiatrami).

W ramach spotkania omówiono również współpracę ESA z Międzynarodową Siecią Ostrzegania przed Asteroidami (International Asteroid Warning Network), afiliowaną przy ONZ.