Kolejny test rosyjskiego interceptora satelitarnego?

Według amerykańskich sił powietrznych, rosyjski satelita Kosmos 2504 wykonał przynajmniej jedenaście manewrów zbliżających go do górnego stopnia rakiety, odpowiedzialnej za wyniesienie tego urządzenia na orbitę.

Kosmos 2504 został umieszczony na orbicie pod koniec marca za pomocą rakiety Rokot (wycofanego z użycia, zmodyfikowanego pocisku balistycznego), wystrzelonej z kosmodromu Plesieck. Przypuszcza się, że ten stosunkowo nieduży satelita stanowił ładunek dodatkowy, uzupełniający pierwotny zestaw trzech satelitów telekomunikacyjnych systemu Goniec.

Według danych radarowych, począwszy od kwietnia, Kosmos 2504 wykonał serię podejść do górnego stopnia Briz-KM, a także do pojedynczego, niezidentyfikowanego obiektu, będącego prawdopodobnie kosmicznym śmieciem, fragmentem pozostałym na orbicie po jednej z poprzednich misji. Podczas jednego ze wspomnianych podejść doszło również do wyraźnej zmiany orbity górnego stopnia Briz, co może sugerować, że Kosmos 2504 dokonał także udanego przechwycenia obiektu. Ostatnie z zarejestrowanych przez USAF manewrów miały miejsce już w lipcu – obecnie satelita znajduje się na lekko eliptycznej orbicie o inklinacji polarnej (82,7 stopnia), apogeum równym 1459 kilometrów i perygeum 1126 kilometrów.

Jest to już trzecia z serii rosyjskich misji, które prawdopodobnie mają charakter eksperymentalny, a ich celem jest test nowego “intereceptora” satelitarnego – satelity zdolnego do wykonywania precyzyjnych manewrów orbitalnych w celu zbliżenia się do innego satelity, dostarczenia jego precyzyjnych zdjęć, a także – w miarę możliwości – jego zniszczenia. Poprzednim satelitą z tej serii jest prawdopodobnie Kosmos 2499, nazywany również nieformalnie Obiektem E, który został umieszczony na orbicie w maju 2014 roku i także stał się podstawą dla spekulacji na temat potencjalnego, rosyjskiego systemu antysatelitarnego, ze względu na wykonywane przez siebie skomplikowane manewry. Jednocześnie media rosyjskie twierdzą, że satelita ten miał za zadanie przetestować nowe, eksperymentalne, jonowe silniczki Halla, w których gaz rozpędzany jest za pomocą pól elektrycznych. Nie wyklucza to jednak ewentualnego testu systemu ASAT, jako, że silniczki tego typu z pewnością znalazłyby zastosowanie w podobnym projekcie.

Część ekspertów wskazuje również na pewne podobieństwa pomiędzy zachowaniem satelitów Kosmos 2499 oraz 2504 oraz zaprojektowanym w latach osiemdziesiątych systemem anty-satelitarnym, powstałym jako odpowiedź na amerykański program “gwiezdnych wojen”. Program ten znany pod oznaczeniem wojskowym 14F11 i nazwą “Naryad” miał na celu opracowanie pojazdu zdolnego do przechwytywania obcych satelitów i ich niszczenie – był zatem jednym z pierwszych projektów broni ASAT.

(SpaceNews)