Czwórka astronautów NASA wybrana do testowych lotów komercyjnych

NASA ogłosiła nazwiska czwórki astronautów, którzy będą brali udział w testowych lotach kapsuł Dragon 2 oraz CST-100 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Ich loty odbędą się nie wcześniej, niż w 2017 roku.

Wybrano czwórkę astronautów weteranów, którzy uczestniczyli w końcowych lotach programu wahadłowców.

• Robert Behnken (STS-123, STS-130)
  • Eric Boe (STS-126, STS-133)
  • Douglas Hurley (STS-127. STS-135)
  • Sunita Williams (STS-117, Sojuz-TMA-05M)

Na początkowym etapie treningu astronauci będą trenować do lotu w obu kapsułach, dopiero później zostaną przydzieleni do konkretnych statków kosmicznych. Zanim komercyjni operatorzy rozpoczną regularnie transportować astronautów na pokład Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przeprowadzony zostanie program lotów testowych, w którym uczestniczyć będą również piloci ze strony firm SpaceX i Boeing.

Astronauci wybrani do lotów testowych programu Commercial Crew (z góry od lewej): Robert Behnken, Eric Boe, Douglas Hurley i Sunita Williams / Credits: NASA

Program Commercial Crew jest rozwijany ze wsparciem amerykańskiej agencji kosmicznej NASA, aby stworzyć dwa różne systemy transportu astronautów na niską orbitę okołoziemską. Kapsuły będą obsługiwać loty do ISS, a docelowo również komercyjne stacje kosmiczne Bigelow Aerospace. Obecnie astronauci mogą się dostać na ISS tylko na pokładzie rosyjskich statków Sojuz. Rosja wycenia jedno miejsce w kapsule na 76 milionów USD. Cena lotu astronauty na pokładzie prywatnych statków kosmicznych ma wynosić średnio 58 milionów USD.

Loty testowe kapsuł są zaplanowane na połowę 2017 roku, choć opóźnienia będą raczej pewne. Co ciekawe, Sunita Williams zostanie jedną z niewielu osób, które odbędą lot na orbitę w trzech różnych statkach kosmicznych.

Grafika związana z selekcją czwórki astronautów NASA / Credits - NASA