Airbus Defence and Space został wybrany na głównego wykonawcę sondy JUICE i satelity Quantum.

JUICE – misja do księżyców Jowisza

Airbus Defence and Space zbuduje sondę JUICE – Jupiter Ice Moon Explorer – dla Europejskiej Agencji Kosmicznej.  Sonda JUICE  zbada układ Jowisza i jego lodowe księżyce. Szczególnie jeden z księżyców, Europa, wzbudza ciekawość naukowców, według których to ten glob miał i ma najlepsze warunki do powstania i podtrzymania życia pozaziemskiego.

JUICE będzie pierwszą dużą misją ESA w ramach programu „Wizja Kosmiczna”, której celem jest ocenienie możliwości występowania życia na księżycach gazowego olbrzyma: Europy, Ganimedesa, i Kalisto. Start planowany jest na rok 2022. Po wyniesieniu przez rakietę Ariane 5, sonda JUICE dotrze do Jowisza w ciągu 7,5 roku i będzie pierwszym statkiem, który wejdzie na orbitę lodowego satelity (Ganimedesa) w zewnętrznej części Układu Słonecznego.

Airbus będzie odpowiedzialny za opracowanie i budowę sondy. Statek będzie wyposażony w 10 instrumentów naukowych. Zasilanie zapewnią największe w historii misji międzyplanetarnych panele słoneczne, o powierzchni 97 m2.

Koncern Airbus był zaangażowany we wszystkie europejskie misje międzyplanetarne, w tym Venus Express, Mars Express, Huygens i Rosetta.

Quantum – satelity Eutelsata i ESA

Podpisanie umowy na budowę satelity Quantum przez Magali Vaissiere (ESA), Colina Payntera (Airbus Defence and Space) i Nicka Daly'ego (Eutelsat), European Centre for Space Applications and Telecommunications (ECSAT), 9 lipca 2015 / Credit: ESA - A. Le Floc'h

Podpisanie umowy na budowę satelity Quantum przez Magali Vaissiere (ESA), Colina Payntera (Airbus Defence and Space) i Nicka Daly’ego (Eutelsat), European Centre for Space Applications and Telecommunications (ECSAT), 9 lipca 2015 / Credit: ESA – A. Le Floc’h

Airbus Defence and Space podpisał 9 lipca umowę partnerstwa publiczno-prywatnego na zbudowanie satelity Quantum dla firmy Eutelsat i ESA. Według AD&S będzie to pierwszy w pełni konfigurowalny satelita. Elastyczny pod kątem zasięgu, przepustowości, mocy i częstotliwości.

Quantum, nazwany przez ESA satelitą “kameleonem”, ma należeć do pierwszej generacji uniwersalnych satelitów telekomunikacyjnych, które mogą pracować nad dowolnym obszarem i dostosowywać się do nowego rodzaju działalności, dzięki czemu potrzeba wysyłania nowych satelitów zostanie zminimalizowana. Dzięki fazowanemu układowi antenowemu i elastycznej łączności, którą można w pełni skonfigurować na orbicie, Quantum będzie w stanie dostosować swój zasięg i przepustowość do bieżącego zapotrzebowania.

Quantum jest wyposażony w programowalny zakres częstotliwości odbiorczych i nadawczych w paśmie Ku i posiada na pokładzie system wykrywania i przeciwdziałania zakłóceniom transmisji. Konstrukcja jest oparta na technologii opracowanej przez Airbus Defence and Space w Wielkiej Brytanii w ramach programu zaawansowanych badań w zakresie systemów telekomunikacyjnych ESA (Advanced Research in Telecommunications Systems – ARTES 33.3) i jest wspierana przez UK Space Agency.

Satelita Quantum - wizualizacja / Credit: Airbus

Satelita Quantum – wizualizacja / Credit: Airbus

Satelita Eutelsat Quantum będzie wyprodukowany przez Airbus Defence and Space w Wielkiej Brytanii. Będzie wykorzystywał platformę o nazwie GMPT, wyprodukowaną przez Surrey Satellite Technology Ltd. w Wielkiej Brytanii.

(AD&S)