Tajemnicze jasne obszary Ceres z 4400 km

Na początku czerwca sonda Dawn wykonała pierwsze zdjęcia Ceres z wysokości 4400 km – w tym tajemniczych jasnych obszarów.

Szóstego marca sonda Dawn została przechwycona przez pole grawitacyjne Ceres. Przez kolejny miesiąc sonda Dawn przebywała bardziej po nieoświetlonej stronie Ceres i nie wykonywała obserwacji. W tym czasie Dawn manewrowała, aby wejść na kołową orbitę wokół tej planety karłowatej.

Następnie, od kwietnia do początku maja trwała pierwsza faza orbitowania Dawn wokół Ceres. Wówczas sonda wykonała obrazy tej planety karłowatej z odległości około 13600 km.

Dziewiątego maja sonda znów uruchomiła swój silnik jonowy i rozpoczęła obniżanie orbity. Silnik zakończył swoją pracę 6 czerwca. Tego samego dnia rozpoczęła się druga faza orbitowania sondy wokół Ceres – tym razem na wysokości 4400 km.

Na uzyskanych obrazach widać m.in. jasne obszary wewnątrz jednego z kraterów Ceres. Rozdzielczość tych zdjęć wynosi około 410 metrów na piksel.

Naukowcy wciąż nie wiedzą z czego składają się te jasne obszary. Aktualnie najpopularniejsze są dwie odpowiedzi: lód wodny lub różne sole. Obszary mogą być niejednorodne, jednak kolejne obserwacje Dawn będą w stanie dostarczyć więcej informacji na ten temat.

Ceres wciąż skrywa wiele tajemnic, które czekają na odkrycie. Sonda Dawn będzie stopniowo obniżać swoją orbitę: w sierpniu będzie to około 1480 km, a od listopada tego roku może krążyć na wysokości zaledwie 375 km nad powierzchnią Ceres.

Kratery północnej półkuli Ceres - zdjęcie z 06.06.2015 / Credits - NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Kratery północnej półkuli Ceres – zdjęcie z 06.06.2015 / Credits – NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Misja Dawn jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.