Nieregularne pole grawitacyjne Merkurego

Co znajduje się pod powierzchnią Merkurego? Zakończona już misja MESSENGER pozwoliła na udzielenie odpowiedzi na to ciekawe pytanie.

Misja sondy MESSENGER wygenerowała w przeciągu czterech lat badań na orbicie wokół pierwszej planety Układu Słonecznego ogromną ilość danych.

Merkury, mimo swoich niewielkich rozmiarów, posiada pole grawitacyjne wystarczająco silne by oddziaływało ono na fale radiowe nadawane przez sondę MESSENGER. Umożliwiło to naukowcom wykonanie mapy grawitacyjnej planety o niedostępnej wcześniej dokładności.

Na zdjęciu załączonym do artykułu anomalie grawitacyjne zaznaczone są kolorami, które nałożone zostały na podziurawioną kraterami powierzchnię planety. Obszary oznaczone czerwonym kolorem przedstawiają miejsca, które prawdopodobnie pod powierzchnią skrywają gęstszą materię.

Obszarem centralnym na zdjęciu jest Caloris Basin – duży twór pouderzeniowy, który liczy sobie 1500 kilometrów średnicy. Sonda MESSENGER, po wyczerpaniu całych zapasów paliwa, została niecałe trzy tygodnie temu w sposób kontrolowany rozbita o powierzchnię planety, zakańczając wysoce udaną misję.