Dragon CRS-6 wrócił na Ziemię

Misja CRS-6 zakończyła się 21 maja wodowaniem kapsuły Dragon u wybrzeży Kalifornii.

Start szóstej regularnej zaopatrzeniowej misji kapsuły Dragon (oznaczenie CRS-6) nastąpił 14 kwietnia. Była to jednocześnie trzecia próba lądowania pierwszego stopnia rakiety Falcon 9R v1.1 na morskiej platformie. Celem misji CRS-6 była Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS).

Na pokładzie Dragona znalazł się ładunek o łącznej masie 1990 kg. Ten ładunek składał się z 844 kg sprzętu naukowego, 518 kg sprzętu związanego z obsługą wyposażenia stacji, 500 kg żywności, ubrań i innych ładunków dla członków załogi. Ponadto na statku znalazły się 23 kg sprzętu do wykorzystania w czasie spacerów kosmicznych oraz 16 kg sprzętu komputerowego i fotograficznego.

Cumowanie Dragona do ISS nastąpiło 17 kwietnia. Kapsuła została przechwycona przez ramię robotyczne Stacji (SSRMS), które następnie przyłączyło pojazd do nadirowego węzła modułu Harmony. Tak przyłączony Dragon pozostał na ISS przez kolejny miesiąc.

Odłączenie Dragona od SSRMS - 21.05.2015 / Credits - NASA TV

Odłączenie Dragona od SSRMS – 21.05.2015 / Credits – NASA TV

Koniec misji CRS-6 nastąpił 21 maja. Odłączenie od ISS nastąpiło tego dnia o godzinie 13:08 CEST. Następnie kapsuła wykonała o 17:49 CEST manewr deorbitacyjny, a o 18:42 CEST nastąpiło wodowanie Dragona u wybrzeży Kalifornii. Zejście z orbity, przejście przez atmosferę i wodowanie odbyło się bez problemów. Kapsuła wróciła na Ziemię załadowana 1370 kilogramami sprzętu, przede wszystkim próbek z eksperymentów naukowych (krew, mocz, tkanki, itd.).

Wodowanie Dragona - koniec misji CRS-6 / Credits - SpaceX

Wodowanie Dragona – koniec misji CRS-6 / Credits – SpaceX

Kolejna misja kapsuły Dragon planowana jest już za miesiąc, na 26 czerwca. W ramach misji CRS-7 kolejny egzemplarz kapsuły Dragon zawiezie na ISS sprzęt, eksperymenty oraz zapasy. W czasie startu CRS-7 dojdzie do kolejnej próby odzyskania pierwszego stopnia rakiety Falcon 9R.