ARM w kierunku Fobosa?

Pojawiła się propozycja, aby NASA w ramach misji Asteroid Redirect Mission zebrała próbkę skał z Fobosa – największego księżyca Marsa.

Od ponad dwóch lat NASA analizuje możliwość wykonania misji, która sprowadziłaby małą planetoidę lub głaz z planetoidy na wysoką orbitę wokółksiężycową. Misja otrzymała nazwę Asteroid Redirect Mission (ARM) i składałaby się z dwóch części: bezzałogowej (sonda sprowadza głaz) i załogowej (misja kapsuły MPCV Orion i pobranie próbek). 25 marca 2015 roku NASA wybrała opcję przechwycenia głazu z powierzchni większej planetoidy.

Ten wybór spotkał się z krytyką ze strony niektórych amerykańskich środowisk naukowych i politycznych. Do tej krytyki dołączyła się także rada doradzająca tej agencji – NASA Advisory Council (NAC). Ma to związek m.in. z postulowanym przez NASA rozwojem technologii napędu elektrycznego. Niektórzy amerykańscy eksperci uważają, że ten napęd powinien być przetestowany w drodze ku Czerwonej Planecie i z powrotem na Ziemię, jeśli ma służyć w przyszłości w załogowym locie na Marsa. Ważną kwestią jest też całkowity szacunkowy koszt tej misji, przekraczający 1,25 miliarda dolarów, nie wliczając w to kosztów wyniesienia na orbitę za pomocą potężnej rakiety SLS.

Warto tu także zauważyć, że NASA obecnie buduje sondę OSIRIS-REx, która ma sprowadzić próbki planetoidy 101955 Bennu. Start tej misji nastąpi już za 18 miesięcy a powrót kapsuły z próbkami na Ziemię planowany jest na 2023 rok. Dla wielu naukowców ARM wydaje się być bardziej skomplikowanym i droższym powieleniem misji OSIRIS-REx.

Jeśli sonda z napędem elektrycznym miała by się wybrać ku Czerwonej Planecie, wówczas oczywistym celem misji ARM wydaje się być jeden z marsjańskich księżyców. Wayne Hale, były specjalista NASA (obecnie wspiera rozwój sektora prywatnego), uważa, że logiczne byłoby podjęcie głazu z powierzchni Fobosa – większego z księżyców Marsa.

Wstępne wyliczenia wskazują jednak, że ARM w kierunku Fobosa oznacza sprowadzenie znacznie mniejszego głazu w okolice naszego Księżyca. Wyprawa ARM ku planetoidzie oznacza maksymalnie 70 tonowy głaz a wyprawa ARM ku Fobosowi sprowadziłaby nie więcej niż około 4,6 tonowy głaz. Nie wiadomo jednak, czy misja ku Fobosowi by była zorganizowana w tym samym czasie co postulowana obecnie wyprawa ARM.

W tej chwili nie wiadomo, jak NASA się ustosunkuje do zaleceń NAC oraz komentarzy z różnych środowisk naukowych i politycznych. Jest jednak pewne, że w jakiś sposób będzie musiała na nie odpowiedzieć.

(SPO, Ch)