Dawn przechwycona przez Ceres!

Sonda Dawn została przechwycona przez Ceres. To początek wielomiesięcznych badań tej zagadkowej planety karłowatej.

Ceres jest największym obiektem w Pasie Planetoid. Jest to także pierwszy mały obiekt niebędący kometą, który został wykryty przez astronomów – stało się to 1 stycznia 1801 roku. Od tego czasu Ceres była celem wielu różnych programów obserwacyjnych, w tym wykorzystujących kosmiczny teleskop Hubble, jednak nigdy żadna misja nie przeleciała blisko tego obiektu, który od 2006 roku posiada status planety karłowatej.

Szóstego marca sonda Dawn o godzinie 13:29 CET zostałą przechwycona przez pole grawitacyjne Ceres. W momencie przechwycenia Dawn znajdowała się około 48 tysięcy kolometrów od Ceres. Sygnał o prawidłowym przechwyceniu sondy został odebrany na Ziemi o 14:36 CET.

Początkowa wysokość orbity, na którą Dawn dotrze w kwietniu, wyniesie około 13 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak wszystko pójdzie dobrze i nie pojawią się przeciwności, w listopadzie Dawn będzie orbitować na wysokości zaledwie około 375 km nad powierzchnią Ceres.

Zbliżanie się oraz przechwycenie Dawn przez Ceres / Credits – NASA, JPL

Inne spojrzenie na jasne szczegóły wewnątrz jednego z kraterów Ceres / Credits - NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Inne spojrzenie na jasne szczegóły wewnątrz jednego z kraterów Ceres / Credits – NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

Podczas fazy zbliżania sonda Dawn wykonała serię obserwacji Ceres z coraz większą rozdzielczością. Na Ziemię zostały przesłane obrazy ukazujące dużą ilość szczegółów powierzchni tej planety karłowatej. Jest to glob pokryty dużą ilością kraterów, z których niektóre mają średnicę nawet kilkuset kilometrów. Naukowców jednak najbardziej intryguje bardzo jasne i wyróżniające się wnętrze jednego z kraterów Ceres o średniej wielkości. Jest to bardzo wyróżniający się szczegół powierzchni tej planety karłowatej, o którym jak na razie niewiele wiadomo. Wielu naukowców obecnie uważa, że jest to odsłonięty lód wodny z wnętrza Ceres. Więcej na temat tego zagadkowego tworu dowiemy się dopiero, gdy Dawn prześle więcej obrazów o wyższej rozdzielczości.

Po raz pierwszy w historii bezzałogowa sonda weszła na orbitę planety karłowatej. W wewnętrznym Układzie Słonecznym tylko Ceres nosi ten status. Inne planety karłowate znajdują się poza orbitą Neptuna. Obok jednej z nich – Plutona – w lipcu tego roku przeleci sonda New Horizons. Z tego powodu rok 2015 został nazwany przez astronomów “rokiem planet karłowatych”.

Misja Dawn jest komentowana w wątku na Polskim Forum Astronautycznym.

1. Na jednym ze zdjęć widać jasny punkt w momencie kiedy sam krater łącznie z jego wzgórzami jest już po ciemnej stronie Ceres. Wydaje mi się że to przesądza, że jasny punkt to wysoki na kilka kilometrów gejzer lodowy.