Koniec misji CRS-5

Jedenastego lutego zakończyła się bezzałogowa misja zaopatrzeniowa Dragon CRS-5. Kapsuła Dragon bezpiecznie wodowała u wybrzeży Kalifornii.

Do startu misji zaopatrzeniowej Dragon SpX CRS-5 doszło 10 stycznia 2015 roku. Była to zarazem pierwsza próba lądowania pierwszego stopnia rakiety Falcon 9 na platformie morskiej. Próba nie zakończyła się pełnym sukcesem, ale Dragon bez problemu znalazł się na orbicie i zaczął zbliżanie do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Dwa dni później, 12 stycznia, Dragon został przechwycony przez ramię robotyczne ISS (SSRMS) i przyłączony do modułu Harmony. Na pokładzie Dragona znalazło się 2317 kg ładunku, w tym 490 kg zapasów i sprzętu dla załogi, 717 kg sprzętu związanego ze Stacją, 577 kg eksperymentów naukowych oraz instrument naukowy o nazwie Cloud Aerosol Transport System (CATS) o masie 494 kg.

Przez kolejny miesiąc Dragon pozostawał przyłączony do ISS. W tym czasie nastąpiło rozpakowanie kapsuły i transfer sprzętu do Stacji. Następnie Dragon zaczął być wypełniany niepotrzebnym już sprzętem, śmieciami oraz próbkami z eksperymentów naukowych, które miały wrócić na Ziemię.  Łącznie na pokładzie Dragona znalazło się ponad 1600 kg ładunku do sprowadzenia na Ziemię.

Dragon oddala się od ISS - 10.02.2015 / Credits - NASA TV

Dragon oddala się od ISS – 10.02.2015 / Credits – NASA TV

Dziesiątego lutego, o godzinie 20:09 CET, Dragon został uwolniony od ramienia SSRMS i rozpoczął przygotowania do powrotu na Ziemię. Poniższe nagranie prezentuje uwolnienie Dragona od SSRMS

Odłączenie kapsuły Dragon od ISS / Credits – NASA TV, SpaceVids

Już po północy, 11 lutego, około 01:00 CET, doszło do manewru deorbitacyjnego. Dragon wszedł w atmosferę, po czym około 01:44 CET doszło do wodowania tej kapsuły w wyznaczonym rejonie u wybrzeży Kalifornii. Kapsuła została szybko podjęta a najważniejszy ładunek wypakowany.

Moment wodowania kapsuły Dragon / Credits - SpaceX

Moment wodowania kapsuły Dragon / Credits – SpaceX

Do następnego startu kapsuły Dragon powinno dojść już 8 kwietnia. Wówczas w misji Dragon SpX CRS-6 na ISS zostanie dostarczone ponad 2000 kg ładunku, żywności, części zamiennych i eksperymentów. Misje zaopatrzeniowe kapsuły Dragon mają być realizowane przynajmniej do końca 2016 roku.

(NASA, PFA, SpaceX)