Przelot planetoidy 2004 BL86 (26.01.2015)

26 stycznia dojdzie do dość bliskiego przelotu planetoidy 2004 BL86 obok Ziemi. Minimalna odległość wyniesie około 1,2 mln kilometrów.

Bliskie przeloty małych planetoid lub meteoroidów są dość częste – w zeszłym roku astronomowie wykryli 31 przelotów w odległości mniejszej niż wynosi dystans od Ziemi do Księżyca (ok 380 tysięcy kilometrów). Typowa średnica takich małych obiektów wynosi kilka lub kilkanaście metrów.

Rzadziej następują przeloty większych planetoid – średnio kilka razy rocznie, a już zupełnie wyjątkowo miejsce mają przeloty większych obiektów w odległości mniejszej niż wynosi dystans od Ziemi do Księżyca – ostatnio taki przelot nastąpił 8 listopada 2011 roku (planetoida 2005 YU55 o średnicy około 400 metrów).

Już za kilka dni, 26 stycznia, dojdzie do stosunkowo bliskiego przelotu planetoidy 2004 BL86. Minimalna odległość pomiędzy tym obiektem a Ziemią wyniesie około 1,2 mln kilometrów, co odpowiada 3,12 x dystansowi pomiędzy naszą planetą a Księżycem. Moment maksymalnego zbliżenia nastąpi 26 stycznia o 17:12 CET.

Średnica 2004 BL86 jest obecnie szacowana na około 540 metrów. Podczas przelotu wykonane zostaną obserwacje radarowe tej planetoidy, co pozwoli na uzyskanie obrazów tego obiektu. Prawdopodobnie uda się dzięki temu precyzyjniej wyznaczyć średnicę planetoidy, oraz jej kształt, okres obrotu, oś obrotu, szczegóły powierzchni (np. kratery) oraz wykryć – jeśli takie istnieją – księżyce. Maksymalna rozdzielczość jest szacowana na 2-4 metry na piksel.

Mapka prezentująca trasę przelotu planetoidy 2004 BL86 / Credits - program Nocny Obserwator www.astrojawil.pl

Mapka prezentująca trasę przelotu planetoidy 2004 BL86 / Credits – program Nocny Obserwator www.astrojawil.pl

Przelot 2004 BL86 będzie można zobaczyć nawet  w warunkach amatorskich. W momencie największego zbliżenia planetoida będzie mieć jasność około +9 magnitudo, czyli znajdzie się w zasięgu małych teleskopów. Planetoida będzie poruszać się wówczas z prędkością około 2,7 stopnia na godzinę. Na polskim niebie planetoida będzie dobrze widoczna od około 19:30 CET, przemierzając gwiazdozbiór Hydry i Raka.

Jest to najbliższy bliski przelot większej planetoidy aż do 2027 roku, kiedy to 1999 AN10 przejdzie w odległości około 390 tysięcy kilometrów od Ziemi. Oczywiście, jest całkiem możliwe, że w międzyczasie dojdzie do bliskiego przelotu innej, większej, ale jeszcze nie odkrytej planetoidy.

(NASA, SFN)

1. Próbowałem ustalić przelot planetoidy 2004 BL86 w programach: Periapsis. Stellarium, KStarts – w każdym z nich BL86 o wskazanej w artykule godz. 19.30 znajduje się na południowym nieboskłonie (niewidoczna z Polski). Gdzie popełniam błąd?