Moduł serwisowy Chang’e-5T1 powrócił

Moduł serwisowy Chang’e-5T1 powrócił na orbitę okołoksiężycową.

Moduł serwisowy chińskiej sondy Chang’e-5T1, stanowiącej test misji mającej przywieźć na Ziemię próbki gruntu księżycowego, powrócił z punktu L2 na orbitę okołoksiężycową, aby dalej służyć jako platforma testowa.

Punkty równowagi (punkty Lagrange'a) układu Ziemia-Księżyc / Credit: NASA

Punkty równowagi (punkty Lagrange’a) układu Ziemia-Księżyc / Credit: NASA (LPI-JSC Center for Lunar Science and Exploration)

Kapsuła Chang’e-5T1 została wystrzelona 23 października 2014 rakietą CZ-3C/G2. Po ośmiu dniach misji i okrążeniu Księzyca, 31 października o 22:42, wylądowała z powrotem na Ziemi. Jej celem było sprawdzenie technologii w trakcie misji księżycowej i powrotu na Ziemię.

Moduł serwisowy pozostał jednak w przestrzeni kosmicznej. Przez pewien czas okrążał punkt równowagi L2 układu Ziemia – Księżyc. Jak poinformował Zhao Wenbo, wicedyrektor ds. programu księżycowego SASTIND (Państwowej Administracji ds. Nauki, Technologii i Przemysłu na rzecz Obrony Narodowej), moduł wykonał trzy okrążenia punktu L2. Jest to pierwszy chiński statek, który dotarł do tego miejsca w przestrzeni kosmicznej.

Chiny przekazały jedynie, że moduł będzie używany do dalszych testów i badań związanych z właściwą misją Chang’e 5, planowaną na 2017 rok. Możliwe, że zostanie użyty do przeprowadzenia automatycznej procedury zbliżenia z innym obiektem kosmicznym i wykona zdjęcia planowanego miejsca lądowania Chang’e 5.

(SPO, LK)