Dawn obserwuje Ceres (styczeń 2015)

Na dwa miesiące przed wejściem na orbitę sonda Dawn rozpoczęła obserwacje planety karłowatej Ceres.

Ceres jest największym obiektem w Pasie Planetoid. Jest to także pierwszy mały obiekt niebędący kometą, który został wykryty przez astronomów – stało się to 1 stycznia 1801 roku. Od tego czasu Ceres była celem wielu różnych programów obserwacyjnych, w tym wykorzystujących kosmiczny teleskop Hubble, jednak nigdy żadna misja nie przeleciała blisko tego obiektu, od 2006 roku o statusie planety karłowatej.

Na początku marca sonda Dawn wejdzie na orbitę Ceres. Początkowa wysokość orbity wyniesie około 13000 km. Jeśli jednak wszystko pójdzie dobrze i nie pojawią się przeciwności, w listopadzie Dawn będzie orbitować na wysokości zaledwie około 375 km nad powierzchnią Ceres.

Dawn już obserwuje Ceres. Aktualnie jakość uzyskanych obrazów jest porównywalna z tymi z kosmicznego teleskopu Hubble, jednak już niedługo Dawn ujrzy więcej szczegółów Ceres. Poniższe nagranie prezentuje godzinę obrotu Ceres w dniu 13 stycznia 2015, z odległości około 383 tysięcy kilometrów. Odpowiada to mniej więcej dystansowi pomiędzy Ziemią a Księżycem.

Ceres obserwowana przez sondę Dawn – 13.01.2015 / Credits – NASA

Uzyskane obrazy wyraźnie wskazują, że powierzchnia Ceres nie jest jednorodna. Na powierzchni tej planety karłowatej można zauważyć ciemniejsze i jaśniejsze obszary, a być może także i większe kratery. Najbardziej wyróżnia się jednak obszar o wyraźnie wyższej jasności, znajdujący się być może na dnie krateru. Jest możliwe, że ten obszar to odsłonięta powierzchnia czystego lodu wodnego.

W ostatnich latach naukowcy coraz częściej sugerują, że w przeszłości wewnątrz Ceres mógł znajdować się ocean ciekłej wody, podobnie jak nadal występuje na Europie (księżyc Jowisza) i Enceladusie (księżyc Saturna). Dawn będzie poszukiwać dawnych i obecnych śladów aktywności geologicznej Ceres, w szczególności kriowulkanizmu i stopnia erozji kraterów.

Ten rok będzie należeć do planet karłowatych: sonda Dawn będzie badać Ceres, a w lipcu sonda New Horizons przeleci obok Plutona.

(NASA, JPL)