Udany start najcięższej rosyjskiej rakiety nośnej

Angara w wersji A5 pomyślnie wystartowała z makietą satelity. To największa rosyjska rakieta od czasów Energii.

We wtorek 23 grudnia o 05:57 GMT odbył się pierwszy start rakiety typu Angara-A5/Briz-M. Był to pierwszy start tej rakiety nośnej. Start udał się i makieta satelity IPM jest w drodze na orbitę. Informację podała rosyjska agencja kosmiczna Roskosmos.

Centrum kontroli Roskosmos podczas startu pierwszej Angary A5, 23 grudnia 2014

Centrum kontroli Roskosmos podczas startu pierwszej Angary A5, 23 grudnia 2014 / Credit: TV Zwiezda

Był to start największej rosyjskiej rakiet nośnej (773 Mg masy startowej) od czasów radzieckiej rakiety Energia, mającej wynosić promy kosmiczne typu Buran. Angara 5 będzie mogła wynieść na niską orbitę okołoziemską ładunki o masie ponad 24 Mg (5,4 Mg na GTO).

Start odbył się z wyrzutni 35/PU-1 kosmodromu w Plesiecku. Prawie 55-metrowej wysokości rakieta pomyślnie wystartowała używając pięciu silników RD-191 na naftę i ciekły tlen, a jej lot przebiegał bez zakłóceń. Człon ucieczkowy Briz-M wyniósł symulator wagowo-gabarytowy satelity IPM na orbitę transferową i o 14:57 GMT ma umieścić go na orbicie docelowej.

Nie było publicznie dostępnej transmisji z tego startu, ale operacji przyglądał się prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin, poprzez połączenie telekonferencyjne.

Pierwszy człon Angary 5 napędzany jest pięcioma jednokomorowymi silnikami RD-191 produkowanymi przez NPO Energomasz, spod moskiewskich Chimek. Cztery z nich dołączane są w postaci 4 rakiet dodatkowych wokół członu centralnego, zawierającego piąty silnik. Generują one łącznie prawie 8,7 miliona niutonów ciągu. Silnik został opracowany w oparciu o czterokomorowe RD-171 i dwukomorowe RD-180. Są to konstrukcje z lat 70. XX wieku napędzające rakiety Zenit i Atlas.

Drugi człon używa silnika RD-0124B, zapożyczonego z Sojuza 2.1b, a trzeci to standardowy Briz-M, używany głównie z rakietami Proton.

Wizualizacja lotu Angary A5

Test cięższej Angary A5 nastąpił prawie pół roku po lipcowym locie lekkiej wersji Angary (jeden silnik RD-191). Rakiety te mają w przyszłości zastąpić rakiety Proton, używane prawie od początku ery kosmicznej, bo od 1965 roku. Dzięki większej nośności, pozwolą też Rosji zmniejszyć swoje uzależnienie od kazachskiego Bajkonuru. Bajkonur, dzięki położeniu na niższej szerokości geograficznej, pozwala na wynoszenie cięższych ładunków niż tymi samymi rakietami startującymi z innych rosyjskich placówek.

Start rakiety Angara-1.2PP, 10 lipca 2014 / Credit: MO RF

Program rakiet Angara trwa już 22 lata i, jak podaje agencja prasowa Itar-Tass, pochłonął blisko 3 miliardy USD. Pierwszy lot Angary ze statkiem załogowym planowany jest na rok 2018.

(Sputnik, Roskosmos, SFN)

1. Bardzo fajny artykuł, tylko czemu takie dziwne jednoski? Mg? Megagramy? Technicznie poprawne, ale chyba zdecydowanie lepiej brzmią tony.

• Hubert Bartkowiak na